Kolumni

Pauli Waroma 23.10. 10:18

Älä käyttäydy kuin kaksivuotias

Karoliina Paavilainen
Pauli Waroma

Harjoittele kahdenkeskistä arvostavaa ja rakentavaa dialogia työkavereidesi kanssa.

”Isi, saanko vissyä?” kysyy kaksivuotias, jonka hampaita olemme alkaneet varjella liialliselta kivennäisvesien juomiselta.

”Et, saat vettä”, vastaan.

Lapsi juoksee toiseen huoneeseen, ja pian kuuluu kovaääninen huuto: ”ÄITIIIIII, saanko vissyä?”

Vastaavanlaiset tilanteet eivät ole vieraita työpaikoillakaan. Kun työntekijä ei saa tahtoaan läpi kollegansa kanssa, neuvoa mennään kysymään omalta tai kollegan esimieheltä. Usein työntekijä saa näin tahtonsa läpi: lupa heltiää, koska esimies näkee asiasta vain yhden puolen ja haluaa tietenkin auttaa.

CC- eli kopiokentän väärinkäyttö sähköposteissa on esimieheen turvautumisen ehkä arkisin esiintymä. Esimiehen puheille meneminen tai hänen osoitteensa lisääminen CC-kenttään ei kuitenkaan ole välttämättä se paras tapa selvittää asia. Siinä on usein kyse vain ongelmien siirtämisestä eteenpäin.

Sen sijaan uskon, että usein työntekijät pääsisivät parhaaseen lopputulokseen keskinäisellä neuvottelulla, sillä heillä itsellään on asiastaan paras kokonaiskuva. Ympäristön ja esimiesten tehtävä on synnyttää keskustelun mahdollistava ilmapiiri.

Lapsenkasvatuksessa yhtenäinen linja vanhempien kesken on tärkeää. Se opettaa lapselle rajoja ja luo turvallisuutta. Töissä tarvitaan samaa. Usein yhtenäisiä toimintamalleja kutsutaan prosesseiksi. Esimiesten yksi tärkeä tehtävä on rakentaa prosesseja. Kun ne ovat kunnossa ja niitä noudatetaan läpi organisaation, työntekijät kokevat olonsa turvalliseksi ja uskaltavat ottaa itse vastuuta myös erimielisyystilanteissa.

Meillä on töissä vastuu toisillemme ja työnantajallemme. Yritetään aina selvittää ongelmamme sen ihmisen kanssa, jonka kanssa ne kohtaamme. Se on nopeampaa, tehokkaampaa ja kollegoille miellyttävämpää.

Älä siis käyttäydy kuin kaksivuotias. Pudota CC-kentän vastaanottajat pois sähköpostikeskustelusta ja harjoittele kahdenkeskistä arvostavaa ja rakentavaa dialogia työkavereidesi kanssa.

Kirjoittaja Pauli Waroma on Pihlajalinnan markkinointi­johtaja ja Sherpan hallituksen puheenjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö