Kolumni

Mikko Koskinen 4.9.2018 08:39

Brändi-Abba haussa

Tiina Somerpuro
Mikko Koskinen

Suomi tarvitsee brändien hittitehdasta, jonka positiointikäsi on maailman pulssilla.

Mielenkiintoisia, kasvavia Suomi- brändejä löytyy. Mutta miten pääsee miljoonaliikevaihdon Suomi-liigasta maailman miljardeihin?

Edellisessä raapustuksessa vertasin brändejä bändeihin ja totesin, että menestykseen riittää, kun kasvattaa fanilaumaa ja pitää meiningin yllä. Olin vain osittain oikeassa.

Mietitään vaikkapa Ruotsin musiikkiteollisuutta, joka tuottaa väkilukuun nähden toiseksi suurimman osa maailman musiikista. Eihän se pelkkä meininki maailmanmainetta ratkaise. Taustalla on osaamista, kontakteja, tuotteistamista. Ruotsissa on koneisto, joka vetää artisteja ympäri maailmaa ”Nordic Nashvilleen”.

Samanlaista koneistoa tarvitaan Suomeen, jos halutaan menestyä brändipuolella aikuisten oikeasti. Tarvitaan brändien hittitehdasta, jonka positiointikäsi on maailman pulssilla.

Hittitehtaan luonti tarkoittaa sitä, että kotimaisen markkinointiskenen täytyy kansainvälistyä vielä nykyistä enemmän. Asiakkaan kansainvälinen kunnianhimo ei riitä, jos toimistolla ei ole kansainvälistä kunnianhimoa.

Mutta miksi käyttää kotimaista toimistoa kansainvälistymiseen? Koska isoimmat mahdollisuudet mielenkiintoisen markkinoinnin tekemiseen lähtevät asiakkaan tuntemisesta ja siitä, että kohdemarkkinalle ei tarjota mukautuvaa stereotypiaa vaan markkinaa muokkaava viesti. Tässä kotimainen, mutta kansainvälinen toimisto pärjää paikallista paremmin. Ja mitä vähemmän on toimijoita, sitä yhtenäisemmältä brändi näyttää.

Mikä toimisto pystyy avittamaan Suomi-brändin sellaiseen vireeseen että se resonoi maailmanlaajuisesti? Mikä toimisto on se ruotsalainen musiikkituottaja?

Kirjoittaja Mikko Koskinen on Kyrö Distillery Companyn markkinointi- ja brändijohtaja.

Kolumni on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 14/2018.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö