Vierasblogi

Jari Perko 24.4. 08:31

Datakohuista datan ylisääntelyyn?

Nina Dodd
Jari Perko

Kehittyvä algoritmi- ja alustatalous sisältää monia eettisiä, kilpailullisia ja muita haasteita, mutta meidän tulisi yhteistyössä jaksaa olla vastuullisesti tarkkoja ja kärsivällisiä, kirjoittaa Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko.

Facebookin ja Cambridge Analytican datakohun äärellä ei äkkiseltään tunnu järkevältä ajatukselta esittää kriittisiä näkemyksiä datasääntelyyn liittyen. Toisaalta juuri nyt niin pitää tehdä kun tuon tapauksen äärellä laajasti ja kulmikkaasti huudetaan sääntelyn perään. 

Induktiossa yksittäisistä esimerkeistä mennään yleisiin johtopäätöksiin. Tieteen ja filosofian saralla Karl Popper ja monet muut ovat kyseenalaistaneet induktiivisen metodin käytön. Induktiivinen metodi on perinteinen mutta perin vaarallinen juonne myös sääntelykeskustelussa. Pitää olla malttia hahmottaa. Jäitä virtuaalikypärään!

"We run ads". Tämä Mark Zuckerbergin vastaus senaattorin kysymykseen Facebookin ansaintamalista äskettäisessä kuulemisessa on yksi esimerkki hahmottamisen hankaluudesta. Facebookin liiketoimintamallin ydin on tarjota anonyymejä kohdeyleisöjä mainostajien sisällöille. Aivan samoin on vaikkapa Googlella, Twitterillä ja Snapchatilla. Kysymys on monimutkaistuvasta ja yhä dataintensiivisemmästä mainonnan evoluutiopolusta mutta siinä ollaan pääosin yhä anonyymien yleisöjen määrittämisen ja tavoittamisen äärellä.

Datan sääntelyä ja etiikkaa koskevassa keskustelussa on aivan ytimessä henkilötiedon ja muun datan käyttäminen raaka-aineena. Tämä rakenne on mukana edellä mainitussa mainosyleisöjen luomisessa mutta se on paljon laajempi ja ulottuu kaikille yhteiskunnan aloille. EU:n tietosuoja-asetuksen ytimessä on ns. privacy by design -ajattelu. Henkilötietoja voidaan hyödyntää turvallisesti yhteiskunnan eri aloilla erilaisiin ennustemalleihin, mallinnuksiin, uusien syy-seuraus -yhteyksien löytämiseen niin liikenteessä, yhdyskuntasuunnittelussa, kaupankäynnissä kuin terveydenhuollossa.

Angela Merkel painotti jo toissa vuonna big dataan liittyvässä keskustelussa että väärällä tavalla toteutetut rajoitukset eivät saisi estää yhteiskunnallisia hyötyjä ja uutta kehitystä.  Yksioikoinen suostumus- tai kieltopohjainen rakenne sääntelyaihioiden perusjuonteena on yksinkertaisesti vain liian yksioikoinen. Tämä näkyy hyvin esimerkiksi EU:ssa juuri työstettävänä olevan ePrivacy-asetuksen äärellä käytävässä keskustelussa. Tarvitsemme malttia ja kykyä erottaa erilaisia tyyppitapauksia datan hyödyntämisessä ettemme rajaa sääntelyinnossa tulevaisuuden hyötyjä pois.

Kyläkauppias ja kylälääkäri ovat aikoinaan analysoineet ja palvellet asiakastaan monella tapaa datavetoisesti. Asiakaslähtöisesti muistaen, reaaliaikaisesti havainnoiden, analysoiden ja henkilökohtaisesti palvellen. Alibaba Groupin vetäjä Jack Ma lausui YK:ssa modernin datasääntelyn äärellä: "When you worry about too much, nothing can happen. We should not discipline the baby before it is born."

Kehittyvä algoritmi- ja alustatalous sisältää monia eettisiä, kilpailullisia ja muita haasteita, mutta meidän tulisi yhteistyössä jaksaa olla vastuullisesti tarkkoja ja kärsivällisiä. Kohuotsikoiden aalloilla voi surffata mutta ei kannata lähteä hätäisesti sääntelyliukuun.

Kirjoittaja on Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö