Cannes

Anssi Järvinen 19.6. 14:16 päivitetty 19.6. 15:19

Jos yrityksessänne ei ole luovaa johtajaa, palkatkaa moinen välittömästi

Pekka Mustonen
Supersonin luova johtaja Anssi Järvinen kirjoittaa Cannes Lions -festivaalin tunnelmista ja sisällöstä.

Supersonin luova johtaja Anssi Järvinen muistuttaa Cannesista käsin, että luovuus tarkoittaa ennakointikykyä, jota kaikki yritykset tarvitsevat.

Tänään Cannesissa on puhuttu huomisesta.

Kun kuunteli ohjaaja Alfonso Cuarón ja maineikkaan toimiston Wieden+Kennedyn luovan johtajan Colleen DeCourcyn puheenvuoroja, sai jälleen kerran tuta, miltä tuntuu olla itseään viisaammassa seurassa.

Tätä tapahtuu ikävän usein. Useimmiten juuri täällä Cannesissa.

Jälleen kerran ymmärsi, miten vähän ymmärtää.

Luovuus on ajattelua, he sanoivat. Luovuus ei ole suorittamista, aikatauluja tai euromääriä. Luovuus ei lue kalenteria.

Mutta ilman luovuutta ei ole huomista.

Sillä luovuus on ennakoimista. Sitä, että tuntosarvet ovat syvällä. Syvällä maailman maaperässä. Ja syvyyttä pitää olla, sillä tulevaisuuden ymmärtäminen ei ole pinnallinen asia. Syvyyttä pitää olla, jotta ymmärtäisi huomisen.

Sillä sellaista yritystä, jota huominen ei kiinnosta, ei huomenna ole.

Luovuus on ajattelua. Sitä, että ennakoi. Sitä, että lukee maailmaa. Että osaa johtopäättää maailman myllerryksien merkityksiä.

Jokaisessa yrityksessä, joka aikoo menestyä huomenna, pitää olla joku, jonka tehtävä on aistia maailmaa.

Ennakoida maailman mielenliikkeitä.

Jos maailman mielenliikkeitä ei ennakoi, ne tulevat yllätyksinä.

Yllätyksiin on moni yhtiö kaatunut.

Itseasiassa: kaikki kaatuneet.

Kirjoittaja Anssi Järvinen on Supersonin luova johtaja ja Cannes-konkari.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö