Vierasblogi

Virpi Martikainen 5.11.2010 10:36 päivitetty 4.2.2016 09:23

Kommentti: Hakukoneoptimointi turhauttaa kuluttajan

Googlettaminen tuo hyviä hakutuloksia vain silloin, kun on keksinyt ovelia hakusanoja, suora asiasanahaku johtaa optimoitujen hakutulosten tulvaan.

Oletko etsinyt hakukoneella sähköliikettä Espoosta, huonekaluliikettä Oulusta tai kodinkoneliikettä Lappeenrannasta? Mitä yhteistä on näillä hakutuloksilla?

Haku ’sähköliike espoo’ tuo seuraavan hakutuloksen: koko ensimmäisen sivun niin sanotut luonnolliset hakutulokset ovat linkkejä luettelomedioihin. Samankaltainen hakutulos koskee Oulun ja Lappeenrannan esimerkkejä. Nämä eivät siis ole sponsoroituja linkkejä, vaan tehokkaan hakukoneoptimoinnin tuloksena syntyneitä luonnollisia hakutuloksia.

Luettelomediat ovat lukeneet läksynsä hakukoneoptimoinnista. Kahdesta kolmeen ylintä luonnollista hakutulosta kerää yleensä suurimman huomion.

Mitä tämä tarkoittaa haun tehneen kuluttajan kannalta? Kuluttaja saattaa olla tyytyväinen, jos hän tarvitsee nopeasti lähimmän sähköliikkeen yhteystiedot ja aukioloajat. Entä jos kuluttajan hakutarve onkin ollut löytää neutraalia tietoa asiantuntijasta, jonka kontolle voi uskoa vaativat sähkötyöt? Hakutulos herättää silloin lähinnä ärsytystä. Miten ihmeessä hakukonespämmättyjen tietojen perusteella voi valita sopivan sähköyhtiön? No, ei mitenkään. Seuraavan sivun hakutuloksia ei edes kannata vilkaista. Siellä on kuitenkin toinen mokoma spämmilinkkejä.

Paras siirtyä Facebookiin ja kysyä, jos kaveripiiri tietäisi suositella espoolaista sähköasiantuntijaa, jonka osaaminen ja toimitusvalmius rulettavat.

Hakukäyttäytyminen on hyvin yksilöllistä, mutta hakutulokset suosituimmilla hakukoneilla (Suomessa yli 90 % internetin käyttäjistä käyttää Googlea) ovat kuin samasta muotista. Tyypillisten hakuesimerkkien tulokset eivät palvele kuluttajaa neutraalin tiedon saannin näkökulmasta juuri millään tavoin. Luonnolliset hakutuloksetkin ovat reipasta b-to-b-tykitystä. Ensimmäisen hakutulossivun paikoista on todella kova kilpailu. Ne yritykset, joilla on isoimmat budjetit hakukonemarkkinointiin ja taitavimmat optimointiasiantuntijat käytettävissään, valloittavat ensimmäiset paikat.

Ihmiset käyttävät aiempaa vähemmän aikaa hakuihin ja vain ensimmäisen sivun tulokset katsotaan. Jos ensimmäiseltä sivulta ei löydy mitään järkevää, niin seuraava steppi voikin olla kysyminen kavereilta. Viestiä Facebookiin, niin johan alkaa tulla suosituksia ja paljon neutraalimpia tuloksia kuin Google-haut. Nämä kaveritulokset ovat lisäksi arvotettuja tuloksia, jotka jo aidosti ohjaavat kuluttajan valintoja.

Uusin yrittäjä korkean profiilin hakukonepalvelun saralla on vastikään palvelunsa lanseerannut Blekko. Blekko perustaa toimintansa siihen, että palvelun käyttäjä ei halua markkinointiviestejä, vaan neutraalia tietoa. Blekon hakutulokset perustuvat ihmisten tekemiin suodatuksiin tietyistä aihealueista.

Aiemmat yritykset korkean profiilin hakukoneiden markkinoille tulosta ovat epäonnistuneet. Niinpä Googlekin voi toivottaa tulokkaan tervetulleeksi asenteella ”kiva jos joku vaivautuu auttamaan tiedon etsijöitä löytämään käyttökelpoista tietoa ja antamaan ihmisille vaihtoehtoja”.

Blekko ei kamppaile Googlen kanssa samassa sarjassa. Se voi joidenkin kohdalla toimia kakkoshakukoneena tai olla pätevä työkalu vaikkapa tutkijoiden ja muiden työkseen tiedonhakua tekeville. Blekko on niille, jotka haluavat ”optimointivapaita” hakutuloksia. Itse ajattelin testata Blekkoa, koska teen paljon työni puitteissa tiedonhakua. Googlettaminen tuo hyviä hakutuloksia vain silloin kun on keksinyt ovelia hakusanoja, suora asiasanahaku johtaa optimoitujen hakutulosten tulvaan.

Vaikuttaako hakukonespämmäys Googlen arvoon tulevaisuudessa? Ehkä hieman, jos googlettajamassat siirtyvät Facebookiin. Seuraavaksi tietysti optimoidaan sosiaalista mediaa. Google ei ole huolissaan uusista hakukonepalveluista, ehkä sen kuitenkin olisi syytä olla huolissaan internetyhteisöistä.

Pitäisikö kuluttajan kehittyä googlettajana? Pitäisikö kuluttajan malttaa tutkia myös muut kuin ensimmäisen sivun tulokset ja keksiä fiksumpia hakusanoja? Vai pitäisikö yritysten tuntea asiakkaidensa hakukäyttäytyminen paremmin? Vastikään tarkastettu väitöstutkimus suomalaisten pk-yritysten hakukonemarkkinoinnista osoittaa, että ”hakukoneet näyttelevät suurta roolia kuluttajien tiedon etsinnässä, mutta eivät välttämättä kuluttajien asenteessa etsittyä tuotetta kohtaan”. Hakukonemarkkinoinnin avulla yritys haluaa varmistaa, että tulee löydetyksi internetistä. Överiksi mennyt hakukoneoptimointi voi kuitenkin johtaa katoaviin asiakkaisiin.

Kirjoittaja Virpi Martikainen toimii konsulttina Digital Media Finlandissa.

Kaikki Vierasblogit löytyvät osoitteesta http://www.marmai.fi/blogit/vierasblogi/ ja syötelukijalla ne löytyvät osoitteesta http://www.marmai.fi/rss.xml?section=vierasblogi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö