Kolumni

Mikko Koskinen 27.2. 08:09

Lamas eka, lamas vika

Tiina Somerpuro
Mikko Koskinen

Suomea ja Intiaa yhdistää mielenkiintoinen fakta: ne ovat ainoat markkinataloudet, joiden kanssa Neuvostoliitto piti yllä bilateraalikauppaa.

Kaiken lisäksi Suomen sotakorvaukset ja sitä seurannut rivakka teollistuminen osuivat samalle jaksolle. On luonnollista, että teollisuus on investointivetoista eikä avoimessa markkinataloudessa pärjääviä kuluttajabrändejä ole valtavasti ehtinyt syntyä.

Meillä olisi voinut mennä huonomminkin. Suomen kansantalous on 150 viime vuoden aikana kasvanut toiseksi nopeimmin Japanin jälkeen. Mutta olimme lamassa 2008–2017. Muu maailma on ollut noususuhdanteessa jo pitkään. Suomi on lamas eka, lamas vika.

Tarvitsemme kansantalouden tervehdyttämiseksi korkean jalostusasteen kulutustuotteita. Sen voi saavuttaa panostamalla teknologiaan, designiin tai brändinrakennukseen. Teknologiassa pärjäämme varsin hyvin. Designissakin on tehtävää, mutta kuluttajabrändien luonnissa olemme kehitysmaa.

Suomen sadan suurimman kuluttajabrändin liikevaihto oli 14 miljardia euroa vuonna 2014, samaa kokoluokkaa kuin H&M:n liikevaihto. Ikea on liikevaihdoltaan noin kaksi kertaa Suomen kaikkien kuluttajabrändien kokoinen.

Nyt on oikea aika toimia, sillä käynnissä on yksi lähihistorian suurimmista mullistuksista kuluttajabrändeissä. Sosiaalinen media ja hipsterien erikoisuuden tavoittelun leviäminen on avannut tien uusille brändeille. Olutpanimoiden, tislaamoiden ja kahvipaahtimoiden määrä on moninkertaistunut eikä muutos rajoitu ruokaan. Kuluttajatuotteilla voi olla mukana ratkaisemassa globaaleja kysymyksiä. Sähköautot olivat tuunattuja golfkärryjä, kunnes Tesla rakensi ja brändäsi paremman tulevaisuuden.

Kärjistäen kysynkin, laahaako kotimainen brändinrakennus taidon, motivaation vai rohkeuden puutteesta? Tehdäänkö Tesloja vai turvegateja?

Kirjoittaja on Kyrö Distilleryn brändijohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö