Digital Media Finland

Virpi Martikainen 4.9.2015 08:26 päivitetty 4.2.2016 11:00

Löydä oma Julius Yegosi eli miten selätämme Suomen osaamisvajeen

Suomessa on liian suppea joukko ihmisiä, joiden asenne internetin tuomia mahdollisuuksia kohtaan on positiivinen.

Suomi on tällä hetkellä erilaisten vajeiden maa: on ikärakenteesta johtuvaa kestävyysvajetta ja työn tehottomuudesta johtuvaa tuottavuusvajetta.

Huolestuttavin vaje mielestäni on kuitenkin osaamisvaje, joka liittyy yritysten kykyyn vastata internetin ja digitalisoitumisen tuomaan nopeaan muutokseen.

Millainen osaamisloikka tarvitaan, jotta suomalainen yritys olisi kilpailukykyinen alati kansainvälistyvillä ja digitalisoituvilla markkinoilla? Jättimäinen.

Amerikkalainen Christian Taylor voitti maailmanmestaruuden kolmiloikassa äskettäin päättyneissä Pekingin kisoissa lähes maailmanennätystuloksella 18,21. Suomen kärkitulos kolmiloikassa tänä vuonna on 16,17. Pelkään pahoin, että osaamiskuilumme internet-taloudessa on vähintään yhtä suuri kuin tuo kaksi metriä kolmiloikassa.

Suomessa on liian suppea joukko ihmisiä, joiden asenne internetin tuomia mahdollisuuksia kohtaan on positiivinen ja jotka ovat opetelleet uusia internet-talouden toimintamalleja.

Diginatiivien varaankaan ei voi laskea, jos internetin käyttö rajoittuu pelkästään viihteeseen. Tutkimuslaitos Eurostatin mukaan suomalaisnuorten tietotekniikkataidot ovat EU:n keskitasoa.

Emme siis voi luottaa laajaan osaamispohjaan, vaikka kaikki suomalaiset työikäiset haluaisivat tästä hetkestä lähtien opetella toimimaan uuden toimintaympäristön edellyttämällä tavalla. Meidän täytyy poistaa internet-talouden osaamisvajeemme erityisesti niillä alueilla, joilla olemme jo ennestään vahvoja. Esimerkiksi uuden hallituksen mielestä biotalous on sellainen.

Keinoja internetin vaatimaan jättimäiseen osaamisloikkaan ovat muun muassa fiksu verkostoituminen sekä kotimaisten että ulkomaisten osaajien kanssa ja nopeiden kokeilujen tekeminen ketterissä virtuaalitiimeissä. Toisin sanoen tulee toimia sen kuuluisan ekosysteemiajattelun mukaisesti, jolloin kukin toimija voi keskittyä omien vahvuuksiensa vahvistamiseen sen sijaan että yrittäisi paikata heikkouksiaan.

Emme ole kolmiloikan kermaa, mutta keihäänheitossa meillä sen sijaan on maailmanmestaruustason osaamista muillekin jaettavaksi. Kenialainen Julius Yego on tuore keihäänheiton maailmanmestari. Hän löysi keihäänheiton perusopit YouTubesta, mutta mestaruuteen hänet siivitti suomalainen valmentaja. Tämä pienimuotoinen kenialaissuomalainen ekosysteemi on siis tuonut menestystä toimijoilleen.

Suomalaiset keihäänheittäjät ovat saaneet uusia varteenotettavia kilpailijoita aiempaa eksoottisemmista maista. Tästä huolimatta suomalaiset keihäänheittäjät ovat edelleen varteenotettavia mitalisteja.

Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö