Cannes

Anssi Järvinen 17.6. 12:48

Markkinointijohtaja, mennään Cannesiin. Minä maksan!

Pekka Mustonen
Supersonin luova johtaja Anssi Järvinen kirjoittaa Cannes Lions -festivaalin tunnelmista ja sisällöstä.

Marmain vieraileva bloggari, Supersonin luova johtaja Anssi Järvinen haluaa aktivoida suomalaiset markkinointijohtajat matkaamaan Cannesiin.

Nopealla silmäyksellä tänä vuonna Cannes Lionsin suomalaisten markkinoijien edustajien laskemiseen riittää yhden Cannes-konkarin sormet.

Määrä on säälittävän pieni.

Yhtä nopealla silmäyksellä esimerkiksi ruotsalaisista firmoista paikalla on kolminumeroinen määrä markkinointivisionäärejä.

En käytä kallista aikaanne perinteiseen ruikuttamiseen ruotsalaisten ja suomalaisten markkinointiosaamisen eroista.  

Mutta pakkohan tämä kysymys on nostaa esiin.

Miksi ruotsalaisten, norjalaisten, saksalaisten, hollantilaisten, ranskalaisten, espanjalaisten, amerikkalaisten ja australialaisten brändeistään ylpeiden markkinointijohtajien joukkoon on eksynyt vain pari härmäläistä markkinointiajattelijaa?

Näiden muutaman silmiin osuneen työnantajat ansaitsevat tulla mainituiksi: Kesko, Neste ja S-ryhmä. Aakkosjärjestyksessä.

Kuinka ollakaan nämä yhtiöt pärjäävät muutenkin erinomaisesti.

Sattumaa?

Missä ihmeessä ovat muut suomalaiset markkinointijohtajat? Sellaiset, joiden pitäisi ymmärtää, että maailmalla voi pärjätä vain menemällä sinne. Sellaiset, joiden sydän sykkii markkinointiviestinnälle. Sellaiset terrierit, jotka tekevät kaikkensa saattaakseen brändinsä menestykseen. Antaakseen brändilleen hyvät eväät maailmalle.

On häpeä, että olen tavannut Cannesissa vain pari suomea äidinkielenään puhuvaa markkinointijohtajaa.

Lähes kaikkia muita maailman kieliä kuulee käytävillä ja saleissa.

Onko niin, että kaikki täällä oppia ammentavat ruotsalaiset, norjalaiset, saksalaiset, hollantilaiset, ranskalaiset, amerikkalaiset, australialaiset, espanjalaisten ja venäläiset markkinointijohtajat ovatkin väärässä? Että Burger Kingin, Unileverin, Niken, Adidaksen ja Ikean johtajat ovat tulleet väärään paikkaan. Onko niin, että heidän olisi kannattanut jäädä kotiin?

Ei ole.

Annoin keppiä. Nyt tarjoilen porkkanan.

Sinä intohimoinen brändisi rakastaja: onko silmäteräsi nerokkaan markkinointiviestinnän väärtti? Onko sinulla palava halu oppia uutta? Olla brändinrakennuksen ajatusjohtaja?

Oletko siis sellainen, jollainen kaikkien markkinointijohtajien tulisi olla?

Jos vastasit edellä oleviin kysymyksiin myöntävästi, voit olla etsimäni maestro. Laita mailia osoitteeseen anssi.jarvinen@superson.fi.

Saatat matkata kanssani Cannesiin vuonna 2020.

Kustannan seuraani yhden brändinsä rakastajan, jos sellainen löytyy.

Matkamme saattaa olla alku jollekin suuremmalle.

Esimerkiksi kyseisen markkinointijohtajan luotsaaman brändin maailmanvalloitukselle.

Sitä paitsi haluan Cannesin legendaarisen Palais de Festivalsin käytävillä kuulla iloisen kielten sekamelskan keskellä myös suomea suomalaisen markkinointijohtajan suusta.

Vaikka se vähän maksaisikin.

Kirjoittaja Anssi Järvinen on Supersonin luova johtaja ja Cannes-konkari.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö