Vierasblogi

Sari-Liia Tonttila 3.5. 13:17 päivitetty 4.5. 08:16

Neljä vuotta on viestintätoimistoissa lyhyt aika

Ahjo Communicationsin partneri ja vanhempi neuvonantaja Sari-Liia Tonttila.

Tee asioita yhdessä, vaikuta ja pyri saamaan aikaiseksi. Siinä malli, jonka sain edeltäjältäni MTL Viestintätoimistojen puheenjohtajakautta varten.

Kuljemme kohti jälkiteollista artistiyhteiskuntaa, jossa yrittäjyys on luontainen malli ja edustaa monille laajaa vapautta toteuttaa omaa visiotaan. Jokainen meistä viestintätoimistoyrittäjistä on oman tiensä kulkija. Viestintätoimistoalalla vision ja näkemyksen on oltava vahva: erottautuminen on elinehto, koska kilpailu on kovaa ja kaikki ovat hyviä omassa erityisosaamisessaan. Yrittäjyys istuu koko viestintätoimistokentän tekemisessä vahvassa.

MTL Viestintätoimistojen puheenjohtajana olen kuitenkin nähnyt entistä vahvemmin sen, ettei viestinnässä lopulta mikään synny yksin. Viestintä on luottamuksen rakentamista yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.

Mitä tapahtui viestintätoimialalla neljässä vuodessa?

Toukokuussa päättyy neljä huikeaa vuotta, jotka pitävät sisällään upeita onnistumisia ja jännittäviä uudistuksia: ICCO Global Summitin Helsingissä, kansainvälisen Helsinki Declaration -julistuksen, MTL:n Finnish Comms Awards -viestintätyökilpailujen täysuudistuksen, MTL Viestintätoimistojen eettisten ohjeiden päivitystyön sekä Viestinnän eettisen neuvottelukunnan (VEN) toiminnan laajentamisen.

Muutos viestintätoimistojen työssä on ollut huikea ja nopea. Se myös jatkuu sellaisena. Teknologiat mahdollistavat enemmän kuin koskaan; disruptio muuttaa aloja ja vaatii viestintää ja markkinointia rakentamaan tulevaisuutta. Viestintätoimistot alkoivat purkaa siiloja ja integroida. Ne ottivat käyttöön markkinoinnin automaation ratkaisuja, natiivimarkkinoinnin, vaikuttajamarkkinoinnin ja tekivät sosiaalisesta mediasta joukkoistamisen välineen erilaisten tavoitteiden saavuttamiseksi. 

Viestintätoimistot olivat suurten yhteiskunnallisten kysymysten äärellä, ottivat kantaa yhteiskunnallisiin aiheisiin ja tekivät hyvää. Esimerkkeinä tästä nostaisin esille Drumin raskaussyrjinnän vastaisen kampanjan sekä Milttonin ja CMI:n rauhanvälitystyöhön rahaa keränneen Älä kerro Martille -kampanjan. Toimistoissa oli käynnissä varsinainen pro bono -buumi.

Maailmanvalloitus on käynnissä

Kaikkien näiden alallemme, sen kasvulle ja uudistumiselle tärkeiden asioiden edelle laitan kuitenkin ne hetket, kun istuimme muiden viestintätoimistojen johtajien kanssa ja nauroimme yhdessä vedet silmissä. Pidämme toisistamme, ja vaikkemme ole kaikesta aina samaa mieltä, pääsemme aina erimielisyyksiemme yli.

Koko nelivuotisen MTL:n puheenjohtajakauteni aikana työtäni on siivittänyt ja helpottanut tieto siitä, että kollegat tukevat ja toivovat minun onnistuvan työssäni. Uskomme toisiimme ja toivomme toisillemme hyvää. Meillä on jo vuosia ollut ääneen lausuttu hyvän puhumisen salaliitto.

Huomasin MTL Viestintätoimistojen vetäjänä, että jos on toimelias ja haluaa saada aikaan, taivas on rajana. Muut eivät vastustaneet esittämiäni kehitysprojekteja, vaan tukivat ja nostivat eteenpäin silloin kun rämmin. Joskus nimittäin tuli rämmittyäkin — ja huolella.

Oma intohimon kohteeni puheenjohtajana oli kansainvälisyys. Halusin nostaa Suomen profiilia kansainvälisessä viestintäyhteisössä. Halusin saada jokaisen suomalaisen toimiston käyttöön kaikki mahdolliset työkalut ja toimintamallit, jotka vain kansainvälisesti ovat meille tarjolla.

Kansainvälisen tason viestintäosaaminen on suomalaisille toimistoille elinehto globaalissa maailmassa. Viestintä on jo kansainvälistä. Suomalaiset yritykset tekevät kansainvälistä viestintää, koska Suomi yksin on pieni markkina pitkäjänteiselle kasvulle. Ja toisin päin: Suomi ei olekaan liian pieni kansainvälistä kattavuutta hakeville ulkomaalaisille yrityksille, jotka käyttävät laadukkaita globaaleja verkostoja.

Kirjoittaja on MTL Viestintätoimistojen väistyvä puheenjohtaja, viestintätoimisto Ahjo Communicationsin partneri ja vanhempi neuvonantaja Sari-Liia Tonttila. Hänen neljän vuoden puheenjohtajakaudellaan MTL:ään kuuluvien viestintätoimistojen liikevaihto kasvoi keskimäärin noin 24 prosenttia.