Kolumni

Katiye Vuorela 22.11.2017 08:48

Sisältöä ei ole ilman yleisöä

Pekka Karhunen
Katiye Vuorela

Aina voi kysyä itseltään, onko omalla toiminnalla merkitystä vastapuolelle? Onko sillä väliä?

Sisältömarkkinointi on ollut jokaisen markkinointiyksikön agendalla jo jonkin aikaa. Houkuttelevien artikkeleiden ja kiinnostavien ilmiöiden luomisen tavoitteena on sitouttaa yleisö yrityksen brändiin ja myydä lisää. Median tuottamien sisältöjen vähentyessä tilaa on vapautunut muille.

Silmät kirkkaina suunnitellaan laadukkaita sisältöjä ja pieteetillä hiotaan näkökulmia. Firman viesti ei saa tulla liian voimakkaasti esille, eihän kukaan halua vastaanottaa tuputtavaa sisältöä. Ajan myötä paljastuu syy, miksi mediat ovat antaneet tilaa muille: laadukkaiden sisältöjen tekeminen on kallista. Siksi median ei tarvitse olla huolissaan, että yritysten sisällöistä olisi muodostumassa tällä hetkellä vakava kilpailija omalle toiminnalle.

Pelkkä laadukas sisältö ei kuitenkaan riitä. Sen lisäksi on löydettävä yleisö eli artikkeleiden tapauksessa lukijat. Facebook on oivallinen alusta jakaa sisältöjä ja kohdentaa erittäin tarkasti halutulle kohderyhmälle. Facebook on kuitenkin ollut oivallinen bisneksen rakentaja, ja yrityksille yleisöt maksavat. Saatavilla on myös itse hallittavia markkinoinnin työkaluja, mutta nekin vaativat sisältöjä.

Sisällöissä on kuitenkin suuri mahdollisuus. Paljon merkitsee se, kuka tarjoaa omilla jutuillaan eniten lisäarvoa.

Lisäarvo. Sana, jota ennen vihasin, mutta nyt rakastan. Ihmiset haluavat omalle ajankäytölleen arvoa, ja siksi sisältöjen tulee puhutella tavalla tai toisella. Aina voi kysyä itseltään, onko omalla toiminnalla merkitystä vastapuolelle? Onko sillä väliä?

Jos sisällöllä on väliä, yhteys on löytynyt ja tavoite vahvemmasta brändistä on syntynyt. Ja silloin on myös syntynyt arvoa.

Kirjoittaja Katiye Vuorela on Elisan viestintäjohtaja ja johtoryhmän jäsen.

Kolumni on julkaistu aiemmin Markkinointi & Mainonta -lehden numerossa 20/2017.

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.