Vierasblogi

Harri Kaasinen 15.5. 08:04

Taustamusiikilla voi vaikuttaa asiakkaan käyttäytymiseen

Harri Kaasinen on GT Musiikkilupien toimitusjohtaja ja Markkinointijohdon ryhmän jäsen.

Kun liiketilassa soi huolellisesti valikoitu taustamusiikki, myynti kasvaa. Asiakkaat viihtyvät pitempään, käyttävät enemmän rahaa ja suosittelevat liikettä muillekin.

Kuuloaistimme työskentelee lakkaamatta – halusimme tai emme. Vain osa kuulemistamme äänistä nousee tietoisuuteemme, kuuntelemme niitä. Mutta nekin äänet, joita emme kuuntele, vaikuttavat meihin. Mieti vaikka kesämökkiäsi juuri nyt, mieleesi nousee väistämättä lehtien havina, takkatulen iloinen räiskyminen tai aaltojen rauhoittava kohina.

Sama pätee myös erilaisissa liiketiloissa ja ostotilanteissa. Vaikka asiakas ei tietoisesti kiinnitä huomiota liiketilan äänimaailman, se vaikuttaa häneen: tutkimuksen mukaan esimerkiksi ranskalainen taustamusiikki innosti asiakkaita ostamaan ranskalaisia viinejä. Taustamusiikki myös vaimentaa äänet, jotka eivät välttämättä ole miellyttäviä.

Brittitutkimuksen mukaan jo pelkkä musiikin soittaminen liiketilassa musiikittomuuteen verrattuna luo positiivisen kokemuksen, kunhan musiikki ei ole asiakkaan mielestä huonoa. Mutta jos liiketilassa soi asiakasta miellyttävä musiikki, vaikutus on erityisen voimakas.

Millaista musiikkia liiketilassa kannattaa soittaa?

Ostopäätökset ja valinnat eri tuotteiden välillä tehdään tyypillisesti alitajuisesti ja tunteella, ja liiketilassa soiva musiikki vaikuttaa asiakkaan emotionaaliseen tilaan. Musiikin avulla voi siis herättää tunteita, jotka vaikuttavat asiakkaan käyttäytymiseen.

Vuonna 2009 tehty ranskalainen tutkimus antaa konkreettisen esimerkin musiikin, tunteiden ja ostokäyttäytymisen suhteesta: asiakkaat käyttivät suurempia summia kukkiin, kun kukkakaupassa soitettiin romanttista musiikkia.

Erityisen voimakkaasti reagoimme musiikkiin, jonka tunnistamme. Kun kuulemme musiikkia josta pidämme, kehomme reagoi siihen fyysisesti saamalla meidät tuntemaan olomme erityisen hyväksi. Kannattaa siis soittaa taustamusiikkia, jossa on mukana kappaleita, jotka asiakkaasi todennäköisesti tunnistavat, ja joista he pitävät.

Hyvä taustamusiikki ei kuitenkaan ole ainoastaan asiakkaiden mieleen, vaan se myös sointuu liikkeen brändiin. Tai paremminkin: taustamusiikki on olennainen osa yrityksen brändiä.

Taustamusiikki kasvattaa myyntiä

Valikoitu, brändiin istuva taustamusiikki saa asiakkaat tutkitusti pysymään liikkeessä pitempään ja ostamaan enemmän. Vuonna 2015 tehdyn ruotsalaisen tutkimuksen mukaan myynti kasvoi keskimäärin 31,7 prosentilla, kun taustamusiikki oli onnistuneesti valittua.

Ravintoloissa sekalaisen popmusiikin vaihtaminen valikoituun taustamusiikkiin lisäsi myyntiä puolestaan keskimäärin 9 prosentilla. Jälkiruokien myynti kasvoi yli 15 prosenttia ja asiakkaat tilasivat useampia annoksia, toinen ruotsalainen tutkimus osoittaa.

Osuvan taustamusiikin vaikutukset ulottuvat myös asiontitilanteen ulkopuolelle. Liike, jossa soi brändiin istuva, valikoitu musiikki jää asiakkaiden mieleen 96 prosenttia todennäköisemmin kuin liike, jossa taustamusiikkia ei ole valikoitu, tai sitä ei ole lainkaan. Tutkimukset osoittavat, että asiakas palaa liikkeeseen todennäköisemmin ja suosittelee sitä muillekin ihmisille, jos siellä soi hyväksi mielletty musiikki.

Oletko jo miettinyt, miltä oman yrityksesi brändi kuulostaa? Se nimittäin pitää ääntä tälläkin hetkellä. Ota yrityksesi äänimaailma haltuun ja hyödynnä taustamusiikin teho.

Kirjoittaja Harri Kaasinen on Markkinointijohdon (MJR ry) ryhmän jäsen sekä Gramexin ja Teoston omistaman GT Musiikkilupien toimitusjohtaja.