Kolumni

Tuula Kallio 11.6.2016 10:11

Tunnetko Lakon ja Herbalistin?

Karoliina Paavilainen

Staroja on aina fanitettu - formulakuskeja ja fudisjoukkueita, bändejä ja muusikoita, elokuvatähtiä ja kuninkaallisia. Nyt listaan voi lisätä tubettajat.

Siis pitäisikö tuntea?

Lakko ja Herbalisti ovat suomalaisia tubettajia, eli YouTube-tähtiä. Herban kanavalla tilaajia on yli 170 000 ja Lakolla 352 000. Parhaat videot keräävät viikossa helposti yli 200 000 näyttökertaa.

Herrat ovat jalkautuneet myös Subin keskiviikkoiltoihin omalla Lakon ja Herban BOKSI -ohjelmallaan.

Jos olet 35-44-vuotias nainen, olet saattanut istahtaa kotisohvalle juniorin kanssa yhteiseen laatuhetkeen ja päästä mukaan katselulukuihin, mutta valtaosin ohjelman katsojat painottuvat 4-14-vuotiaisiin junioreihin. YouTube-tähteys ei kuitenkaan suoraan generoidu isoiksi katsojaluvuiksi television puolella.

Yhdessä tilaaja- ja katsojaluvut kertovat ainakin yhdestä asiasta - mediavaltaa käyttävistä uusista vaikuttajista. Sekä siitä, että kanavan vaihto on osoittautunut vaikeaksi, eivätkä YouTube-fanit välttämättä istahda ysiltä tv-ruudun ääreen, edes katsoakseen omia suosikkejaan.

A-lehtien tuore pyrkimys ohjata tubettajista kiinnostuneet tytöt puolestaan printtimedian pariin ratkeaa elokuussa, kun mediatalo lanseeraa uuden Tube-lehtensä.

Yhä useammat brändit hyödyntävät YouTube-tähtiä markkinoinnissaan. Näin on tehnyt vastikään muun muassa Liikenneturva nuoriin kohdistetussa Mustavyö-kampanjassaan sekä Siwa selkeästi myyntiä kasvattaneessa helmikuisessa välipalakampanjassaan.

Myös ulkoministeriö on liittynyt joukkoon luovuttamalla virallisen YouTube-kanavansa yhdentoista suomalaisen tubettajan haltuun.

Jo nelikymppisille markkinoijille YouTuben seuraajamäärät saattavat olla yllätys, vaikka kolmannes yli nelikymppisistä käyttää YouTubea päivittäin. Nuorista 15–24-vuotiaista sen sijaan yli puolet on kanavassa kiinni aktiivisesti joka päivä ja liki yhdeksän kymmenestä vähintään viikoittain.

Staroja on aina fanitettu - formulakuskeja ja fudisjoukkueita, bändejä ja muusikoita, elokuvatähtiä ja kuninkaallisia. Nyt lisäksi Lakkoa, Herbalistia, Eeddspeaksia, Mikirottaa, Soikkuuta, SAARAa, Justimusta ja montaa muuta. Heistä suosituin, SAARA, kerää kuukaudessa kolme miljoonaa katsojaa.

Millä näiden uusien starojen vaikutusvallan voimaa mitataan markkinoinnissa?

Myynnin kasvulla, brändimielikuvan muutoksella, harkinnan ja preferenssin kasvulla, mutta myös videoiden katselumäärillä, kommentoinneilla, peukutuksilla, jaoilla sekä keskimääräisellä videon katselukestolla, joka tubettajien sisällöillä on tyypillisesti korkea. Brändin kanssa pitkään vietetty aika on laatuaikaa, jota markkinoija arvostaa.

Kun haluat menestyä tubettajayhteistyössä, tee hyvä brief ja luota brändiisi. Anna tähdille vapautta tehdä projektista omannäköinen ja aito. Vahvista kanavien näkyvyyttä maksetun median keinoin. Ja nappaa osaamispääomaksi tähtien tapa nähdä brändisi, saat kenties uutta viestinnän sävyyn tai vaikka tuotekehitykseen.

Surffaa tubettajien pariin vaikka kesän sadepäivinä, jos et muutoin heitä kohtaa!

Kirjoittaja Tuula Kallio on mediatoimisto Dagmarin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö