Vierasblogi

Steve Jackson 22.10.2013 13:36 päivitetty 4.2.2016 09:32

Vähemmän idiootteja, parempaa digiliiketoimintaa

Tunnistamalla idiootit voi säästää ison pinon rahaa. Yritysmaailman idiootteja on kolmenlaisia: Poliitikkoja, Tarkkailijoita ja Valittajia.

En tiedä mitään kamalampaa kuin työskentely laiskojen, jonninjoutavien, piittaamattomien ja sikakalliiden ihmisten kanssa – tai kuten Bill Hicks heitä kuvaisi: “Ball-less, soulless, spiritless corporate fucking puppets, suckers of Satan's cock each and every one of them.”

Ehkäpä avaan asiaa hieman.

Olen erittäin onnekas saadessani toimia toimitusjohtajana strategisessa digimarkkinointitoimistossa. Saan työssäni nähdä lukuisten yritysten toimintatapoja: strategioita, markkinointibudjetteja, myyntiprosesseja, asiakaspalveluprosesseja sekä ajatuksia analytiikasta, testaamisesta ja asiakkaan sitouttamisesta. Tämä on yksi syy, miksi niin kovasti pidän työstäni; erilaisten liiketoimintamallien oppimisen lisäksi saan myös auttaa asiakkaitani kehittämään toimintojaan.

Mutta minun on myös siedettävä idiootteja.

Idiootilla en tässä tarkoita hidasta tai typerää hönöä vaan sellaista henkilöä, joka aiheuttaa epäonnistumisia tai jopa merkittäviä haittoja tähdätessään tavoitteisiin, joista hänelle maksetaan. Tolvana olisi toinen sopiva termi, mutta pidän enemmän idiootista.

Asiakkaamme eivät ole idiootteja. En sano tätä vain suojellakseni yritystämme. He ovat älynneet kääntyä puoleemme havaittuaan ongelmia toiminnoissaan ja investoivat siihen, että saavat apua – ja sehän on älykästä.

Ratkaisevassa asemassa kannaltamme on Hippo (Highest Paid Person’s Opinion, parhaiten palkatun työntekijän mielipide). Saamme projektin, jos organisaatiossa korkeimmalla oleva henkilö uskoo, ettei hänen tiiminsä syystä tai toisesta voi itse tehdä meille uskottua työtä yhtä hyvin kuin me. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö asiakasyrityksissämme työskentelisi idiootteja (jos olet asiakkaamme, ota yhteyttä, niin kerron, ketkä ovat teidän idioottinne ja miksi).

Tunnistamalla idiootit voi säästää ison pinon rahaa. Yritysmaailman idiootteja on kolmenlaisia: Poliitikkoja, Tarkkailijoita ja Valittajia. Heitä esiintyy jokaisella alalla ja jokaisessa tietämässäni firmassa.

Poliitikot

Tämän idioottiryhmän edustajilla ei ole sielua eikä etiikkaa. Heillä ei ole juurikaan intohimoa yritykseensä, he haluavat ainoastaan edetä organisaatiossa. Olen kohdannut heitä koko urani ajan, ja valitettavasti heitä on vuosien varrella työskennellyt minullekin. Ei kuitenkaan enää.

Poliitikot ajavat vain omaa etuaan, ja mikäli sinun tai yrityksesi etu on ristiriidassa sen kanssa, he käynnistävät mahtipontisen politikoinnin saadakseen muut puolelleen. He ovat petollisia selkäänpuukottajia, jotka juonittelevat, uhkailevat ja valehtelevat saavuttaakseen omat tavoitteensa keinolla millä hyvänsä.

Ulkopuolinen Poliitikko

Yleisin paikka Poliitikon kohtaamiseen on mediatoimisto. Jos ehdotamme vaikka, että “meidän kannattaisi tehdä testausta tähän XYZ:ssa käytettyyn mediaan, koska analytiikkamme perusteella se ei tuota tulosta”, kivahtaa mediatoimiston Poliitikko nopeasti, että “eihän pelkät klikkausmäärät kerro mitään noiden näyttökertojen brändäysarvosta”. Se saattaa kuulostaa ulkopuolisen korviin hyvältä, mutta ongelman pointti pääsi unohtumaan, samoin asiakkaan etu. Olen ikävä kyllä todistanut joidenkin mediatoimistojen laskuttavan miljoonia tällaisella sonnalla.

Jos vastaus ehdotukseemme olisi ollut “Me testasimme tätä viime kuussa, ja tulosten mukaan ilman tätä mediaa häviää 10 prosenttia hakukonemarkkinoinnin myynnistä.”, en kutsuisi mediatoimiston edustajaa Poliitikoksi (saati idiootiksi). Nyökyttelisin tyytyväisenä hyvälle työlle. Näin ei kuitenkaan koskaan tapahdu, sillä totuuden kertominen ei useinkaan ole mediatoimiston etu (kuten ei ammattipoliitikollekaan, mutta se on jo asian vierestä). Heidän tavoitteensa on saada sinut käyttämään mahdollisimman paljon rahaa mediaan – siitähän he saavat osuutensa.

Sisäinen Poliitikko

On myös firman sisäisiä Poliitikkoja. Esitin kerran kahdelletoista isohkon yrityksen keskijohdon edustajalle tavan estää 500 000 käyttäjän kuukausittainen lähteminen heidän sähköpostipalvelustaan. Sen eteen olisi täytynyt tehdä työtä (tiedäthän, se on se juttu, josta heille maksetaan), mutta lopputulos ei olisi pelkästään vähentänyt joukkopakoa vaan jopa kasvattanut tilaajamäärää kymmenillä tuhansilla kuukausittain. Tilaisuuden osallistujista yksitoista oli kuitenkin Poliitikkoja tai Tarkkailijoita (joista myöhemmin), ja koko ehdotus painettiin villasella, koska se ei ollut kokoukseen osallistuneiden etujen mukainen eikä kukaan halunnut tehdä oikeaa työtä muutoksen eteen.

Poliitikkojen läsnäolo voi olla hyvin vahingollista ja saattaa aiheuttaa projekteille kuukausien ja jopa vuosien viiveitä, ennen kuin onnistut joko pääsemään heistä eroon tai saamaan heidät puolellesi. Poliitikko, jolla on kanssasi yhteiset tavoitteet, voi olla äärimmäisen tehokas liittolainen, sillä draivia heiltä ei puutu. Poliitikkojen saaminen samalle puolelle on kuitenkin aina kallista, minkä takia itse pyrin välttämään heidän kanssaan työskentelyä.

Tarkkailijat

Poliitikoista poiketen Tarkkailijoilla ei ole juurikaan intohimoa tai mielipiteiteitä, kunhan heidän ei tarvitse tehdä mitään. He haluavat vain saada kuukausittaisen palkkansa. Tarkkailijan työskentely tärkeässä roolissa voi olla vaarallista, sillä he voivat joutua Poliitikkojen sätkynukeiksi. Yleensä Tarkkailija on kuitenkin kuin maitopurkki: istuu tapaamisessa hissukseen kahvin lähellä.

Todellinen Tarkkailija

Nämä Tarkkailijat ovat vasta uransa alussa olevia junioreita, jotka eivät vielä tiedä missä mennään. He istuvat hiljaa imien oppeja ja mielipiteitä. Se on aivan ok. Heitä kannattaa jopa kannustaa siihen, sillä pohjimmillaan heidän hiljaisuutensa johtuu vähäisestä itseluottamuksesta, jota sinä voit antaa lisää. Ei ole väärin olla nuori, tiedostaa se ja kuunnella kohteliaasti, kun opettelee uutta alaa.

Ammattimainen Tarkkailija

Ammattimainen Tarkkailija yrittää mennä ilman hässäkkää siitä, mistä aita on matalin tai kiertää aidan kokonaan. He eivät halua nähdä vaivaa asioiden eteen vaan pakoilevat vastuuta ja etsivät helpointa reittiä. He työskentelevät yleensä asiakkaan organisaatiossa – toimistot eivät heitä palkkaa, koska heidän kouluttamisensa maksaa liikaa.

Eräässä projektissamme meidän piti etsiä nettisivuston ostoprosessissa esiintynyt ongelma, josta aiheutui yritykselle ylimääräisiä kustannuksia 15 000 euroa viikossa.

Ehdotin Tarkkailijalle hakukonemainonnan A/B-testausta, jolla ongelma olisi voitu kohdentaa ja selvittää. Hänen reaktionsa oli, ettei hakukonemainonta ollut hänen vastuullaan. Kun täsmensin, että testaus tapahtuisi kampanjan laskeutumissivuilla, hän kertoi niiden olevan suunnittelutoimiston heiniä. Jatkoin vielä, että meidän tarvitsisi vain lisätä yksi ainoa JavaScript-koodi sivulle ja voisimme itse hoitaa testauksen aina suunnittelusta alkaen. “Selvä”, hän vastasi. Asia hoituisi kolmessa viikossa, muttei mitenkään saman päivän aikana. Se kolme viikkoa tarkoitti yritykselle 45 000 euroa vaihtoehtoiskustannuksina. Tapaamisen aikana hän myös “unohti” kertoa jäävänsä kolmen viikon päästä kuukauden lomalle – mikä maksoi yritykselle mukavat 60 000 euroa lisää.

Asiasta minulta kuultuaan kyseisen asiakkaan Hippo siirsi Tarkkailijan toiselle osastolle ja otti hänen tilalleen nuoren ja nälkäisen harjoittelijan, joka hoiti testin toimintaan kahdessa päivässä.

Jos yrityksessäsi työskentelee liian monta Tarkkailijaa,  digimarkkinointisi on uneliasta ja optimoinnin puute aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia joka päivä.

Valittajat

Toisin kuin Tarkkailijat ja Poliitikot, Valittajat saavat työnsä tehtyä. He eivät ole luonnostaan laiskoja kuten Tarkkailijat, tai omaa etuaan tavoittelevia kuten Poliitikot – he eivät vain ole kovin hyviä priorisoinnissa. Kokemukseni mukaan he ovat yleensä, vaikkakaan eivät aina, teknisiä ihmisiä.

Valittajat valittavat, koska antamasi tehtävä, joka säästäisi tai tuottaisi rahaa, aiheuttaa heille ylimääräistä työtä. He ovat työssään niin syvällä yksityiskohdissa, etteivät pysty hahmottamaan kokonaiskuvaa. Valittaja voi olla yritykselle todella kallis idiootti.

Ulkopuolinen Valittaja

Eräs yhteistyökumppanimme kehitti asiakkaillemme nettisovellusta. Kehittäjän piti lisätä yhdelle sivulle koodinpätkä, jonka koodauskieli poikkesi heidän normaalisti käyttämästään.

Eri koodauskielelle oli kaksi hyvää syytä: Ensinnäkin se olisi mahdollistanut analytiikan työstämisen pilvestä käsin ja toiseksi se olisi säästänyt asiakkaalle kuuden kuukauden työmäärän analytiikan tägityksessä. Valittaja aloitti itkunsa sillä, että hänen työtapansa oli parempi, mikä pakotti meidät kiertämään kehää kolmen kuukauden ajan. Testasimme turhanpäiväisiä asioita vain siksi, että peruskoodin muuttaminen olisi aiheuttanut Valittajalle työtä. Palattuamme lopulta alkupisteeseen todistimme alkuperäisen suunnitelmamme toimivan. Kustannukset? Menetettyä rahaa huikeat 100 000 euroa plus kymmenien tuhansien edestä turhaa kehitystyötä.

Sisäinen Valittaja

Valittaja omissa riveissä voi tulla vieläkin kalliimmaksi. Eräs asiakkaamme palkkasi Valittajan, joka otti ensitehtäväkseen puolen vuoden päästä julkaistavan sivustouudistuksen kehittämisen, eikä siksi halunnut tehdä pyytämäämme korjausta yksittäiselle sivulle, jonka häiriö maksoi asiakkalle viikottain rapsakat satatuhatta euroa menetettynä myyntinä. Korjaus olisi ollut todella helppo; jopa harjoittelija olisi saanut sen hoidettua tunnissa. Mutta ei. Heillä kun sattui olemaan kehityksessä tietty toimintajärjestys, jonka takia simppelin korjauksen tekeminen lykkääntyi kahdella viikolla. Asiaa hämmästeltyäni Valittaja tokaisi viileästi, että “he noudattavat ketterää kehitysprosessia”. Ketterää muka – paskan marjat.

Valittajien kanssa voi kuitenkin elää. Pienellä koulutuksella syy–seuraus-suhteisiin he yleensä oppivat priorisoimaan asiat oikein. Mikäli et kuitenkaan ole valmistautunut lopettamaan Valittajan valitusta, voit olla varma, että hän käy sinulle kalliiksi.

Panosta hyvään digityöhön ja palkkaa tekijöitä

Paraskaan digistrategia ei pelasta sinua ilman hyviä joukkoja. Jos IT-ihmiset hiertävät, vähennä digimarkkinointisi riippuvuutta heistä. Jos kontollasi on Valittajia tai itsevarmuuden puutteesta kärsiviä, opeta heille, mitkä prioriteettinne ovat ja palkkaa jatkossa kunnon työntekijöitä.

Kunnollinen työntekijä tekee kaikkensa saavuttaakseen asetetut tavoitteet niin nopeasti kuin se on inhimillisesti mahdollista. Jos jokin on epäselvää, hän kysyy. Jos jokin vaikuttaa kalliilta, hän haluaa tietää investoinnin ROI:n.

Oikeat työntekijät saavat asioita aikaan tunneissa tai päivissä, ei viikoissa. He osaavat ajatella “out of the box” ja selvittävät mikä toimii ja mikä ei. He eivät pelkää vastuuta eivätkä politikoi. He suhtautuvat intohimoisesti työhönsä ja kunnioittavat muita samanlaisia. Hyvät työntekijät opettelevat uusista asioista juuri sen verran, että he tietävät, milloin delegoida asia ulkopuoliselle.

Tarvitset tiimiisi tekijöitä, et idiootteja.

Kirjoittaja Steve Jackson on Qurun toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö