Kolumni

Minna Martikainen 3.9.2016 14:10

Verkkokauppa luo bränditietoa

Karoliina Paavilainen

”Brändeillä on velvollisuus pitää itsensä kiinnostavana."

Digitalisaatio ja  verkkokaupan nopea kasvu tekevät tiedosta rahan arvoista.

Ne, joilla on eniten tietoa kuluttajasta, ovat tulevaisuuden voittajia. Ne, jotka keräävät dataa laajasti ja osaavat käyttää sitä, ovat pysäyttämättömiä. Siksi brändit tarvitsevat nopeasti pirstaloituvassa markkinassa enemmän tietoa kuluttajasta – nopeammin ja säännöllisemmin, syvemmin.

Mutta ratkaisemattomia kysymyksiä on vielä paljon. Miten voi saada heikot signaalit esiin ja nähdä kuluttajatavan muutoksen ennalta? Onko segmentointi aikansa elänyt? Miten saada kuluttaja kiinni oikealla viestillä oikeaan aikaan ja vieläpä mediassa, jota tavoiteltu kuluttaja käyttää?

Tutkimuksiin täytyy satsata rajusti. Mutta antavatko tutkimukset tarpeeksi tietoa kuluttajan koko ostokaaresta? Ja miten satsata enemmän kokoaikaiseen tutkimukseen maltillisten kasvujen sallimilla budjeteilla?

Verkkokaupan aikana tämän pitäisi olla helppo juttu, helpompaa kuin koskaan.

Uskon, että kuluttajabrändien omien verkkokauppojen määrä kasvaa rajusti tulevina vuosina.

Ei niinkään huikeiden myyntivoitto-odotusten takia, vaan kuluttajatiedon takia. Niiden avulla pääsemme kiinni kuluttajan koko ostokaareen, ja näemme mainonnan  vaikutuksen. Jos vielä  asiakkuusohjelmat toimivat, tietoa tulvii sisään.

Voimme myös testata uusia kampanjamekanismeja ja nähdä suoraan hintajouston merkityksen.

Verkkokauppa auttaa siis tuntemamaan omia kuluttajia ja luo heihin suoran kontaktin. Näin pystymme tarjoamaan heille täydellisen brändikokemuksen, rekrytoimaan heitä laajemmin tuotesarjojen käyttäjiksi ja saamaan heistä lojaaleja kuluttajia.

Voimme myös kehittää yhdessä kuluttajien kanssa uusia tuotteita ja toimivia konsepteja.

Tämä on myös kuluttajien odotus. Brändiä ei ole olemassa, jos kuluttaja ei kohtaa omia, jokapäiväisiä tuotteitaan monessa kanavassa.

Brändin oma verkkokauppa ei riitele mitenkään jakelutien toiminnan tai muun verkkokaupan kanssa. Päinvastoin.

Brändeillä on velvollisuus pitää itsensä kiinnostavana ja uusiutuvana kuluttajille – samoin kuin vahvana yhteistyökumppanina ja myyvänä brändinä jakelukanavalle.

Brändit ovat entistä vahvempia kumppaneita asiakkailleen, kun ne satsaavat suoraan saatavaan kuluttajatietoon, koska näin ne voivat tuoda neuvottelupöytään testattua tietoa kuluttajien toiminnasta uudessa ympäristössä sekä tietoa jo kokeilluista kampanjoista ja rekrytointitoimenpiteistä.

Meidän brändien pitää siis yhdistää oma tietomme jakelukanavan tietoon. Näin voimme olla entistä tehokkaampia, ja saada voimaa vastata pirstaloitumisen tuomiin haasteisiin – yhdessä.

Kirjoittaja Minna Martikainen on L’Oréalin apteekkiliiketoiminnan Pohjoismaiden liiketoiminnan kehitysjohtaja ja opettelee kööpenhaminalaiseksi pyöräilijäksi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö