Totuus

Kati Haapakoski 16.11. 08:45

Vuonna 1935 perustettu SEK nousi taas plussalle

Outi Järvinen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Suuruudesta on selvästi hyötyä.

Luovuus on yksi tärkeimmistä kriteereistä, kun yritykset valitsevat uutta markkinointiviestinnän toimistoa. Tämä korostuu niin Suomessa, Ruotsissa kuin Norjassakin.

Suomessa tärkein tekijä on henkilökemia, Ruotsissa ja Norjassa sitoutuneisuus.

Luovuuden lisäksi asiakkaat toivovat toimistoilta digiosaamista. Ruotsalaiset ja norjalaiset kaipaavat sitä eniten, Suomessa digiosaamisen kehittäminen on vasta kolmantena. Täällä tavoitteet ja mittaaminen sekä liiketoiminnalle tuotettava hyöty tulevat ensin.

Näitä asioita asiakkaat painottivat vuosi sitten Vuoden toimisto -tutkimuksessa. Persoonallisuus ja tapa toimia ratkaisivat toimistovalinnat kaikissa maissa. Osaaminen tietyllä erityisalueella ei ollut ratkaisevaa. Tämän syksyn tulokset valmistuvat ensi vuoden alkupuolella, jolloin nähdään, ovatko asiakkaiden painotukset muuttuneet.

Etenkin digiosaaminen – tai pikemminkin digiosaajien tarve – on ollut puheenaihe tänä vuonna. Markkinointiviestintä muuttuu niin, että kaikkien tehtävänkuvat muuttuvat tavalla tai toisella. Tekijöiden täytyy olla laaja-alaisia oman työnsä ammattilaisia, jotka ymmärtävät asiakkaansa liiketoimintaa.

Suuri osa suomalaisista toimistoista ymmärtää haasteen ja on myös reagoinut siihen. Esimerkiksi Hasan & Partners koulutti koko henkilöstönsä viime vuonna. Iso investointi näkyi myös yrityksen liiketuloksessa.

Markkinointi & Mainonnan tuoreesta toimistojen top 50 -selvityksestä voi muutenkin päätellä, että toimistot ovat varsin hyvin onnistuneet vastaamaan asiakkaiden huutoon. Valtaosa kasvatti myyntikatettaan ja liikevoittoaan. Toimistot ja yritysryhmät tutki Markkinointi & Mainonnan yritystutkija Erkka Felt.

Mitä isompi yritys on, sitä enemmän se tuntuu hyötyvän markkinoiden hyvästä vedosta. Yksittäisillä toimistoillakin menee hyvin, mutta suuruudesta on selvästi hyötyä. Tämä on näkynyt jo aiempina vuosina. Yritysryhmät ja konsernit tuntuvat selviävän muutoksista pienemmin vahingoin.

Kahdentoista suurimman yritysryhmän ja konsernin joukkoon nousi viime vuonna uutena Marketing Clinic, joka on myös listan kovin kasvaja. Salomaa-Yhtiöt on palannut listan kärkeen, viime vuoden ykkönen M-Brain on pudonnut kakkoseksi ja kolmantena on Mirum Agency.

Toimistojen top 50 -listan kärjessä komeilevat Dagmar, Mirum Agency ja ToinenPHD. Erittäin myönteisiä yllätyksiäkin listalla on: vuosia erilaisten ongelmien kanssa paininut, jo vuonna 1935 perustettu SEK on noussut taas plussalle.

Viime vuosi sujui todistettavasti hyvin, ja iso osa toimistoista on kertonut tämän vuoden menneen vielä paremmin. Eipä silti, on aktiivisuus näkynytkin, esimerkiksi luovina ratkaisuina ja oivalluksina.

Pääkirjoitus on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 20/2018.