Kiinan kansan tunteiden loukkaaminen ei ole leikin asia. Tässä kuussa näin on ennättänyt tehdä useampi kansainvälinen brändi, eikä Kiinan keskushallinto ole ollut asiasta hyvillään. Kyse on ollut etenkin Taiwanista, mutta myös Tiibetistä, Hongkongista ja Macaosta.

Viime aikoina vaateketju Zara, hotelliketju Marriott, lentoyhtiö Delta sekä lääketieteellisten laitteiden valmistaja Medtronic ovat kutsuneet jotakin tai useampia näistä verkkosivuillaan erilliseksi maaksi. Eivät ilmeisesti hurjan näkyvästi, vaan pudotusvalikoissa.

Valtio-omisteinen The Paper -lehti löysi lopulta kaiken kaikkiaan 24 lentoyhtiötä, esimerkiksi Qantas in, jotka olivat listanneet Hongkongin, Macaon ja Taiwanin itsenäisiksi yksiköiksi.

Aihe on Kiinalle herkkä. Moni voi ajatella Taiwania maana, mutta Kiina pitää sitä virallisesti maakuntana ja ylläpitää politiikkaa, jonka tavoitteena on jälleenyhdistyminen. Suomikaan ei tunnusta Taiwania itsenäisenä valtiona.

Hongkong ja Macao taas ovat Kiinan autonomisia erityishallintoalueita, ja Tiibet osa Kiinan kansantasavaltaa autonomisena alueena.

Ulkoministeriön edustaja Lu Kang sanoi viime viikolla ministeriön joka viikkoisessa tiedotustilaisuudessa, että Kiina toivottaa ulkomaiset yritykset maahan tervetulleiksi.

”Mutta niiden pitäisi kunnioittaa Kiinan suvereniteettia ja alueellista koskemattomuutta, noudattaa Kiinan lakeja ja kunnioittaa Kiinan kansan kansallisia tunteita”, hän sanoi.

Kiina reagoikin yhtiöiden kömmähdyksiin tiukasti. Se jäädytti Marriott Internationalin kiinalaisen verkkosivun viikoksi rangaistukseksi siitä, että se oli listannut Tiibetin, Hongkongin ja Macaon erillisiksi maiksi asiakaskyselyssään.

Viranomaiset ovat vaatineet anteeksipyyntöjä ja sitä, että Kiinassa majoituspalveluja tarjoavat yritykset sekä maassa toimivat lentoyhtiöt tutkivat verkkosivujensa ja sovellustensa sisällön varmistaakseen, ettei tällaisia virheitä ole lisää. Asiakkaiden ei saa antaa ymmärtää, että ne eivät olisi Kiinaa.

Selkkauksia seuratessa piti käydä kurkkaamassa Finnair in verkkosivuille. Sieltä löytyvät erikseen ”Lennot Kiinaan” ja ”Lennot Hongkongiin”. Tiedä sitten, miten tämä Kiinassa tulkittaisiin.

Kiinnostavaa on, että möhläykset eivät ole rajoittuneet vain ulkomaisiin yhtiöihin. Internet-käyttäjät nimittäin huomasivat, että Kiinan valtionyhtiö Air China oli listannut Taiwanin, Hongkongin ja Macaon erillisiksi maiksi Hongkongin verkkosivullaan. Kun tilanne huomattiin, lentoyhtiö lisäsi alueiden perään ”China” sulkumerkeissä.

Vanha fraasi 1950-luvulta

Kiinan kansan tunteita ovat loukanneet vuosikymmenien saatossa kymmenet ihmiset, maat ja organisaatiot. Tunteiden loukkaamisen on tulkittu olevan tapa sanoa, että hyvää suhdetta on nyt vahingoitettu.

Fraasia käytettiin ilmeisesti ensimmäisen kerran vuonna 1959, kun Intia oli lähettänyt joukkojaan kiistanalaisille raja-alueille.

Kiinalaista mediaa seuraavassa China Media Projectissa Hongkongin yliopistossa on laskettu, että Kiinan kommunistisen puolueen pää-äänenkannattajassa Kansan Päivälehdessä oli käytetty fraasia vuodesta 1959 lähtien 143 tapauksessa vuoteen 2015 mennessä.

Maista Kiinan oli hermostuttanut useita Japani, jonka perässä tuli Yhdysvallat. Yksi esimerkiksi oli Karibialla sijaitseva St. Lucia, joka oli loukannut Kiinan kansan tunteita avaamalla diplomaattiset yhteydet Taiwanin kanssa vuonna 2007.

Asiakysymyksissä on ollut useimmiten kyse Taiwanista, toiseksi useiten Tiibetistä.

Toisen selvityksen mukaan China Daily -lehti oli käyttänyt fraasia miltei 90 kertaa vuoden 2008 Pekingin olympialaisten alla.

Nyt Kiinaa hermostuttaneet yhtiöt ovat pyydelleet anteeksi ja painottaneet pahoittelujensa vilpittömyyttä. ”Se oli tahaton virhe, jolla ei ollut liiketaloudellista eikä poliittista tarkoitusta”, Delta kirjoitti. ”Pahoittelemme syvästi Kiinan kansan tunteiden loukkaamista.”