KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AIKAKAUSMEDIA

Susanna Takkunen 13.10.2016 09:32 päivitetty 1.3.2017 15:32

Aikakauslehdet osana tarinankerrontaa

Istun kotisohvalla. Siihen minulla on nyt elämäntilanteestani johtuen aikaa. Olen haaveillut tästä hetkestä jo pitkään. Siitä, että saan aamulla perheen raahautuessa päivän rientoihin keittää itselleni kupin maitokahvia, nostaa jalat sohvalle ja tarttua viimeisimpään muotilehteen.

Olen nimittäin aikakauslehti-junkie. En siksi, että luen lehtiä, vaan siksi, että minulle ne ovat osa elämäntapaani. Niiden myötä irrottaudun arjesta, ne ohjaavat ostosvalintojani ja mikä tärkeintä, ne pääsevät osaksi sisustustani (kyllä, ostan lehden usein kansikuvan perusteella!). Kotonani on vino pino lehtiä – tarkasti aseteltuina sopiviin paikkoihin – vuodenaikojen väriskaalojen mukaan. Niitä täydentävät kynttilät ja kukat. Jos oikein innostun, otan asetelmasta kuvan instagramiin – toki harkitusti siten, että otos täydentyy syksyn trendejä noudattavilla asusteilla. Tämä viestii seuraajilleni, että tiedän, mikä on in.

Median murros aiheuttaa jatkuvasti mainostajille päänvaivaa. Miten rakennan itselleni vahvan digitaalisen jalanjäljen? Miten erotun ja saan kohderyhmäni kiinni? On jopa väitetty, että brändit ovat kuolleet ja sisältö on kuningas. Ja että ensin pitäisi miettiä kanava ja rakentaa siihen sopiva sisältö. Voihan sen tietysti näinkin tehdä, mutta koen kyseisen lähestymistavan riskialttiina. 

Kun lähdimme noin vuosi sitten uudistamaan Lumene brändiä kansainvälisemmäksi, emme miettineet mediavalintoja tai sisältöjä lainkaan. Aloitimme työn perusoletuksesta, että jos haluamme pärjätä, on tarina rakennettava siten, että se osuu globaaliin kuluttajatarpeeseen. Vasta kun tämä lupaus oli paketoitu tiiviiksi kokonaisuudeksi, muokkasimme sen eri kanaviin sopivaksi sisällöksi. Selvää oli kuitenkin, että vahvan mielikuvan rakentaminen vaatii tuekseen aikakauslehdet.

Vaikka mainoskanavia on mistä valita, muoti- ja kauneuskategoriassa lehdet pitävät vuodesta toiseen pintansa. 72% suomalaisten naistenlehtien 18-64 vuotiaista lukijoista toteaa, että uutuudet tulevat tutuiksi aikakauslehdissä olevista mainoksista, minkä lisäksi 64% naisista kokeilee lehdissä olevia tuotenäytteitä mielellään. Erityisen kiinnostavaa on, että 73% naisista suhtautuu myönteisesti lehdissä olevaan mainontaan ja yli 40% kokee niiden olevan kiinnostava osa lehtien sisältöä.  

Tuore Vogue UK kädessäni en voi kuin naiskuluttajana (ja kosmetiikka-alan ammattilaisena) nyökytellä tutkimustuloksille. Vaikka ammattini puolesta tiedän, että mainosten tehtävä on luoda mielikuvia ja koukuttaa, on minulla lehden luettuani pitkä muistilista siitä, mitä syksyn aikana haluan kokeilla. Tovin mietittyäni päätän myös ikuistaa lehden parissa viettämäni haavehetken sosiaaliseen mediaan – napsaisen huolettomasti kuvan Victoria Beckhamin cover lookista ja siihen täydellisesti sointuvasta Lumenen syksyn uutuuskynsilakkasävystä 19, Kuulas ilta. Tekstiksi kirjoitan #vogue #lumene #finnishbeautyis. Asettelen lehden kauniisti sohvapöydälleni ja mietin, että onko mitään muuta mediaa, jossa visuaalisuuden voi näin kätevästi yhdistää osaksi omaa lifestylea ja brändin tarinankerrontaa… Sitten kaadan itselleni toisen kahvikupposen.

 

Lumenen Chief Marketing Officer Susanna Takkunen on tällä hetkellä äitiyslomalla.

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

 

Lisää kumppanisisältöä