KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Aikakausmedia

Johanna Lahti 7.6. 08:00

Aikkari – varma lupaus aina vähän paremmasta

Miksi hieno henkilöjuttu tekee vaikutuksen, mikä saa lukijan kokeilemaan lehdessä testattua ripsiväriä? Täysin erilaiset juttutyypit, mutta taustalla sama syy viehättyä. Onnistunut aikakaussisältö saa lukijansa pohtimaan yhtä elämän isoista kysymyksistä aihepiiristä riippumatta.

Mitä me aikakausmedian tekijät oikeasti myymme yleisöillemme? Totta kai juttuja kiinnostavista ihmisistä ja aihepiireistä, vinkkejä arkeen ja juhlaan, puhuttelevia kuvia ja soljuvaa tekstiä. Luomme elämyksiä, herätämme tunteita, innostamme ja hätkäytämme, annamme vertaistukea ja löydämme uusia näkökulmia.

Mutta ennen kaikkea tarjoamme aina hiukan parempaa elämää. Kynnysmatolla odottava printtilehti lupaa aikaa itselle, netin lifestyle-juttu irrottaa kätevästi hetkeksi arjesta. Ne ovat nopeaa ja helppoa luksusta, johon liittyy aina odotus jostain kivasta.

Lupaus paremmasta elämästä istuu lähes jokaiseen onnistuneeseen juttuun. Kun aikkarisisältö tekee lukijaansa vaikutuksen, se herättää samaan aikaan myös pohdinnan omista valinnoista. Yksin metsän keskelle muuttaneen naisen elämäntapa voi olla vieras, mutta tuntemukset tuttuja: halu paeta pahaa maailmaa, yksinkertaisen arjen kaipuu, tarve hallita omaa elämäänsä. Ja kun tunnistaa tunteen tai ajatuksen, päätyy usein miettimään myös itseään. Ai, noinkin voi olla onnellinen, voisinko minäkin olla? Jos en, mikä minut oikeastaan tekee onnelliseksi?

Sama logiikka pätee matkareppariin, meikkitestiin, ruokajuttuun tai mihin tahansa hyvään lifestyle-sisältöön. Kun uutuusresepti kiinnostaa, etsitään tietysti uutta tarjottavaa omaan ruokarepertuaariin, mutta taustalla on isompi kysymys: tekisikö tuo ihana ruoka minun ja läheisteni elämästä hiukan parempaa, hiukan onnellisempaa?

Eikä ajatus paremmasta elämästä tarkoita aina uuden tavoittelemista, vaan osuva sisältö voi saada myös huomaamaan, että juuri näin onkin vallan hyvin. 

Aikakausmedia edistää myös yleistä ja yhteistä hyvää. Autamme ymmärtämään paremmin paitsi itseä, myös muita. Esimerkiksi suomalaiset naistenlehdet tekevät korvaamatonta työtä suvaitsevaisuuden ja keskinäisen hyväksynnän puolesta nostamalla esiin erilaisia ihmisiä, perhemalleja, elämäntapoja ja ajatusmaailmoja.

Kun vaikkapa kolmannen polven työtön, maahanmuuttaja tai seksuaaliseen vähemmistöön kuuluva kertoo elämästään ja kokemuksistaan aidosti säröineen päivineen, ihminen uutisen tai ilmiön tulee näkyviin ja lähemmäksi, tutummaksi. Ja tutumpaa on aina helpompi ymmärtää.

Aikakauslehti paperilla tai digissä on väkevä väline, joka ei halveksu estetiikkaa, iloa tai suuria tunteita. Se on palvelu, jossa koskettavat puheenaiheet, kiinnostavat ihmiset ja houkuttavat lifestyle-jutut on pantu pohditusti kätevään pakettiin: varma lupaus vähän paremmasta niin lukijalle kuin mainostajalle.  

 

Johanna Lahti on Sanoman aikakauslehtiyksikön Sanoma Lifestylen johtaja. Hän innostuu taiten rakennetuista brändeistä ja elähdyttävistä artikkeleista ja on aika hyvin perillä brittikuninkaallisista.

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Lisää kumppanisisältöä