KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Aikakausmedia

Ilkka Virtanen 1.11. 08:00 päivitetty 1.11. 10:48

Kiitos, herra Trump!

 

Toimittajien tulisi olla kiitollisia Yhdysvaltain presidentille Donald Trumpille, joka värikkäillä ja yllätyksellisillä kommenteillaan pitää huolta siitä, että mediaväellä riittää jutunjuurta. Miten monta otsikkoa ja artikkelia olisikaan jäänyt kirjoittamatta ilman Trumpia ja hänen twiittejään!

Trumpista ei kuitenkaan tullut median lemmikkiä, päinvastoin. Hän suututti Yhdysvaltain perinteiset johtavat tiedotusvälineet arvostelemalla näitä asenteellisuudesta, vääristeltyjen tietojen ja suoranaisten valeuutisten levittämisestä. Tuloksena oli presidentin ja median välinen kaksintaistelu, joka jatkuu yhä.

Oli Trumpista mitä mieltä vaan, hänen mediakritiikkinsä on pakottanut tiedotusvälineitä terveelliseen itsetutkiskeluun. Samalla hän on osaltaan ollut nostamassa tiedotusvälineiden luotettavuutta keskustelun aiheeksi, eikä pelkästään Yhdysvalloissa vaan kaikkialla maailmassa.

Trumpin räksytys on osa laajempaa aaltoa, jossa niin kuluttajat kuin mainostajatkin ovat ryhtyneet aiempaa hanakammin edellyttämään medialta luotettavuutta ja vastuullisuutta. Esimerkiksi kansainvälinen kulutustavarajätti Unilever patisti Facebookia ja Googlea aiemmin tänä vuonna pitämään tarkempaa huolta siitä, millaista materiaalia niiden sivuille päätyy.

Huoli on aiheellinen, koska netti on yhä mediakanavien villi viidakko, jossa niin yleisöt kuin mainostajat saattavat eksyä ja joutua harhaanjohdetuiksi. Siinä saattaa mainoksen viesti hieman vesittyä, jos ketsuppimainos päätyy nettisivulla teloitusvideon viereen.

Aikakauslehdissä olemme katselleet median ympärillä käytävää polemiikkia rauhallisin mielin, koska kritiikin kohteena ovat olleet lähinnä uutismedia ja sosiaalisen median sivustot. Esimerkiksi Valituilla Paloilla on jo vuosikymmenien ajan ollut käytössä systemaattinen faktantarkistusjärjestelmä, jonka avulla on pidetty huolta artikkelisisältöjen luotettavuudesta.

Mainostajan suuntaan aikakauslehti näyttäytyy viimeaikaisen mediamylläkän myötä entistäkin houkuttelevammalta kumppanilta, koska aikakauslehdessä mainostaja tietää yleensä tasan tarkkaan, missä, millaisessa mediaympäristössä ja millaiselle kuluttajalle hänen viestinsä menee. Nykyaikaiselle kuluttajalle brändin luotettavuus ja vastuullisuus ovat tärkeitä arvoja. Jos mediaa pidetään epäluotettavana, kuka luottaa brändiin, jota mediassa mainostetaan?

Aikakauslehden muut tyypilliset ominaisuudet, kuten sisältöjen positiivisuus ja ratkaisukeskeisyys sekä tarinamuotoiseen ihmisläheiseen kerrontaan perustuva koukuttavuus ovat nekin hyviä myyntivaltteja, kun mainostaja etsii turvallisia ja toimivia ratkaisuja epävarmassa mediamaailmassa.

Ilkka Virtanen on Valittujen Palojen päätoimittaja. Aiemmin hän työskenteli pitkään taloustoimittajana muun muassa Kauppalehdessä, Taloussanomissa, uutistoimisto Reutersilla ja Tekniikka & Talous -lehdessä.

Aikakausmedia on suomalaisten aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden yhteistyöfoorumi.

Lisää kumppanisisältöä