KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Aikakausmedia

Vaula Norrena 16.5. 08:00

Lisää visuaalisuutta ja verkkokauppaa, natiivimainostaja!

 

”Siis miksei kuvaa klikkaamalla pääse suoraan verkkokauppaan?”, kysyy jumppaohjeen katsoja nähdessään hyvännäköiset juoksutrikoot jumppaajan päällä. Aikakausmedian tutkimuksessa kävi ilmi, että moni mainostaja piilottaa kaupallisuuden natiivimainoksesta aivan turhaan.

On luultu, että toimituksellisen näköisen mainonnan pitää olla täynnä tekstiä.

On luultu, että kaikki informaatio ja lukuisat testimoniaalit pitää mahduttaa yhteen juttuun.

Väärin. Nykykuluttaja haluaa isoja kuvia ja herkullisia värejä ihan kaikelta, mitä silmiin osuu.

Tiesithän, että yleinen tapa hakea tietoa netistä nykyään on kuvahaku?

Kuvahaku risottoresepteistä, pesulapalveluista, silmälaseista, uutuusjäätelöistä, mistä vaan. Kenellä on hienoimmat – ja ruutuun sopivasti skaalautuvat – kuvat, saa lukijat sivuilleen.

Myös printtimediassa laadukas ja riittävän iso kuva on minimivaatimus.

Natiivimainonnan ei pidä aikakauslehdessäkään enää olla juurta jaksain kertomista, vaan pieni katsaus aiheeseen ja sytyke hakea lisätietoa netistä

Hyvässä natiivimainoksessa on selviä nettiosoitteita (printissä) tai linkkejä (verkossa), joista löytyy lisätietoa sopivasti palasteltuna. Kuluttajat toivovat linkkejä tuotekuvastoon, käyttöohjeisiin, käyttäjäkokemuksiin, jälleenmyyjiin ja niin edelleen – ja varsinkin linkkejä suoraan verkkokauppaan, josta saa heti ostaa haluamansa.

”Miksei tätä kuvaa klikkaamalla pääse kauppaan?”, kysyy jumppaohjeen katsoja nähdessään hyvännäköiset juoksutrikoot jumppaajan päällä

Monessako mainoksessa nyt on linkki verkkokauppaan? Yllättävän harvassa!

Muun muassa tällaisia asioita nousi esiin natiivimainontaa käsittelevissä syvähaastatteluissa 25–65-vuotiaiden naisten parissa.

Älä piilota brändiä, opasta kuluttajaa

Mainostajan kannalta mukavaa on se, että kaupallisuutta ei enää vierasteta, vaan kaupalliset yhteistyöt ovat kuluttajien mielestä varsin hyväksyttyjä – kunhan vaan kaupallisuus on tuotu reilusti esiin, ja kunhan juttukin on luonteva, eikä ylimakeaa brändin suitsutusta.

Osa kuluttajista on hifistelijöitä omassa kiinnostuksen kohteessaan. He voivat aivan hyvin käydä läpi kymmenenkin eri risottoreseptiä tai jumppavideota löytääkseen juuri sen itselle parhaan. Näin natiivimainonta tyydyttää ihmisen oppimisen ja kehittymisen halua: aina etsitään jotain uutta ja vielä parempaa.

Valtaosa naisista onkin melkoisia uutuusbongareita. He haluavat olla perillä siitä, mitä kulutusmaailmassa tapahtuu, mikä nyt on in ja mitä parannuksia eri tuotteisiin on keksitty.

Jos ei muuten, niin siksi etteivät jäisi paitsi jostakin, minkä muut jo tietävät.

Tällainen asioiden tunteminen tyydyttää heidän tiedonhaluaan ja pätemisen tarvettaan. ”Minä tiedän!” huudahtaa innokas lukija työpaikan kahvihuoneessa, kun tulee puheeksi jokin uusi kulutusasia. Hän on lukenut natiivimainontaa aikakauslehdestä tai verkosta, kuunnellut jopa podcastin tai katsonut videon. Ja neuvokkaana kuluttajana hän osaa nyt selvittää muille, mistä tuotteessa tai palvelussa on kysymys.

Ja juuri tästä hyvässä natiivimainonnassa on kysymys.

 

Kirjoittaja Vaula Norrena on semiootikko ja markkinointitutkija, joka on tutkinut mainonnan lisäksi esimerkiksi brändejä, trendejä, kulutuskulttuuria ja myyttejä semioottisin ja kvalitatiivisin menetelmin.

Aikakausmedian natiivimainostutkimuksessa syvähaastateltiin 25–65-vuotiaita naisia. Tutkimuksessa oli mukana yli sata mainosta, joista noin puolet printtiaikakauslehdissä ja puolet verkossa. Mainoksista tehtiin lisäksi semioottinen analyysi.

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Lisää kumppanisisältöä