KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Aikakausmedia

Maija Toppila 16.11.2017 08:00

Lumoava nippelitieto koukuttaa

Erikoisaikakauslehti on kuin ystävä, jota odottaa vierailulle. Joskus voidaan puhua myös läheisriippuvuudesta.

Kaveri takeltelee: ”Kuka se olikaan se tanskalainen huippusuunnittelija, joka vaikutti 1950-luvulla ja teki metallivalaisimia – oliko se Louis Poulsen?”

On minun tähtihetkeni: ”Louis Poulsen on itse asiassa tehdas, jonka kanssa Poul Henningsen alkoi yhteistyön 1924. ”

”Valaisinsuunnittelija on siis Henningsen?”

”Juu, jos tarkoitat sitä Artisokan suunnittelijaa.”

Mistä hemmetistä minä tiedän tuonkin detaljin, jolla pärjäisi pubivisassa, jos sellaisia järjestettäisiin designin historiasta? Lehdestä tietenkin. Erikoislehdestä, harrastelehdestä.

Erikoislehdellä on hurmaava addiktoiva vaikutus, sillä kun oppii vähäsen, haluaa aina vain lisää. Tietomäärä kasvaa mutta samalla pyyntiverkon silmäkoko pienenee, niin että lopulta tiedon murunenkin asettuu kohdalleen ja sen muistaa. Mitä väliä, onhan meillä Google? Joo, mutta saadakseen siitäkin irti jotakin, täytyy olla se yleiskuva.

Suomessa on kymmeniä ja satoja erikoislehtiä, joita aiheeseen vihkiytyneet lukevat. V8 Magazine on jenkkiautolehti, GTi-Magazine autojen tuunauksesta. Pelit on erikoistunut tietokonepelien arvosteluihin. Erikoislehti on tietty tunnelma, lupaus. Tuttu ääni, ystävä.

Nämä ystävyyssuhteet kestävät tosi pitkään, V8:kin täyttää ensi vuonna jo 40 vuotta. Itse olen kohta kuusi vuotta päätoimittanut lehteä, jota aloin lukea, kun Leena Nokela perusti sen 24 vuotta sitten. Moni lukijamme kertoo, että hänellä on kaikki Antiikki & Designin ja sen edeltäjien, Antiikin ja Glorian Antiikin numerot. Niin minullakin. Vuosien mittaan toimitukselle on kehittynyt tuntuma siitä, mitä lehdessä pitää ja mitä voi olla. Ja ennen kaikkea, mitä ei voi olla: esimerkiksi uutta tavaraa, joita kaupitellaan antiikkina.

Asiantunteva tieto. Sen eteen teemme paljon työtä, ja niin tekevät muidenkin erikoislehtien toimitukset. Hommaan ei kelpaa kuka tahansa hyvä toimittaja. Joskus tuntuu, että erikoisalan jutun editointikin on kuin miinakentällä kävelyä: mikä tahansa vuosiluku tai erikoistermi voi olla katastrofi. Meillä osataan kirjoittaa oikein huonekalusuunnittelijan Carl-Gustaf Hiort af Ornäsin nimi. Mutta älä kysy minulta, kuinka nopeasti Tesla kiihtyy nollasta sataan (lunttasin, se on 2,7 sekuntia). Autolehdissä meillä tiedetään.

Suunnittelen juuri lehtemme 25. juhlavuoden numeroita, ja sen takia olen selaillut vanhoja vuosikertoja. Kuvat eivät ole paljon muuttuneet, sillä käsittelemme ikuisuusarvoja. Sen sijaan vastaan tulee yllättäviä mainoksia: on kahvia, kuohuviiniä, autojakin. Kulmakarva kohoaa. Olipa fiksuja mainostajia, ne tiesivät, että heillä on fiksut asiakkaat.

 

Maija Toppila on Antiikki & Design -lehden päätoimittaja. Aikaisemmin hän on päätoimittanut ET-lehteä ja Hyvä Terveys -lehteä.

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa. Aikakausmedia puhuu moniarvoisuuden puolesta ja tarjoaa mainostajalle tutkimustietoa paremman mainonnan luomiseksi.

---

Kuva: Pia Inberg

Lisää kumppanisisältöä