KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AIKAKAUSMEDIA

Vaula Norrena 8.9.2016 08:00 päivitetty 1.3.2017 15:33

Parempaa mainontaa osa 1: ”Katsokaa, tässä on purkkeja!”

 

Olen tehnyt mainontaa 10 vuotta ja tutkinut sitä 25 vuotta. Ja vasta nyt kokonaisia toimialoja tutkiessa minulle paljastui tyrmäävä tosiasia: vain pikkuruinen osa parhaistakin mainoksista on todella vaikuttavia, mieleen ja sieluun jääviä, brändille ystävyyttä rakentavia. Niin paljon varaa on vielä parantaa! Kaikilla.

Aikakausmedian tutkimuksissa selvitettiin parhaiden aikakauslehtimainosten salaisuutta 7 eri toimialalla kvantitatiivisesti, kvalitatiivisesti ja semioottisesti. Havaittiin, että parhaistakin mainoksista vain joka kymmenes tarttuu katsojan silmään ja sieluun niin voimakkaasti, että lukija todella uppoutuu siihen.

”Voooi, nuo lehmät on niin suloset, että haluan leikata tämän irti ja laittaa mökin seinälle!”
”Tyynysotaa, ihanaa, tulee lapsuus mieleen, haluaisin olla tuolla!”
”Kuola alkaa valua, kun näen tuon suklaan”
”Tässä mä tunnen itseni ihan Euroopan omistajaksi, kun kruisailen maailman laella loistokaaralla”

Mikä siinä on, että kaikki eivät osaa tehdä mainoksistaan aistillisesti herkullisia – mehevien värien ja muotojen, haluttavien tekstuurien, tuulenvireiden tai teräksen lumoa?

Miksi kaikki eivät onnistu kertomaan tenhoavaa tarinaa?

Sellaista, jossa puuvillamekkoseen ja kumisaappaisiin pukeutunut ”Elovena-nainen” soutaa aamu-usvassa vanhalla veneellä vierellään Halli-pystykorva ja metallinen maitotonkka? Ihan yksinkertainen juttu, mutta sellainen, joka virittää katsojan muistot ja haaveet.

Miksi kaikki eivät halua hyödyntää myyttejä, vaikka tietävät, että myyttisyys vaikuttaa vastaan panemattomalla tavalla? Jos voit valita, laitatko mainokseen Herttaisen Runotytön, Jumalaisen Kaunottaren, Dramaattisen Diivan, Täydellisen Äidin tai ihan vaan perusnaisen, niin miksi laittaisit perusnaisen? Jos voit valita, annatko brändillesi lisäpotkua vaikka Paratiisista tai Ikuisesta Sunnuntaista, Historiasta, Luonnosta tai Suurkaupungista, Sisusta, Seikkailusta tai Sankarimyytistä, niin miksi et tekisi sitä? Miksi jättäisit käyttämättä ikiaikaiset myytit ja tarinat, jotka vetoavat ihmisiin aina ja kaikkialla? Ihmettelen vaan.

Liian moni mainostaja toimii kuin konsulentti marketissa: laittaa purkit esille ja sanoo ”Katsokaa, tässä on purkkeja!” Joo mä tiedän, sanoo ostaja ja kävelee ohi.

Kuitenkaan loistavan, säväyttävän mainonnan tekeminen ei ole ylivoimaisen vaikeaa. Pitää vain paneutua siihen, että miettii mainoksen sielun ja tarinan sekä yksityiskohdat kunnolla, ja tekee toteutuksen huolellisesti, laadulla.


Kirjoittaja Vaula Norrena on semiootikko ja markkinointitutkija, joka on tutkinut mainonnan lisäksi brändejä, trendejä, kulutuskulttuuria ja myyttejä semioottisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Norrena on toteuttanut Aikakausmedialle HELP!-tutkimuskoosteen, joka kerää yhteen mainonnan opit seitsemältä eri toimialalta ja tarjoaa 10 hyvän mainoksen sääntöä, pikakurssin brändäykseen sekä mainonnan semiotiikan perusteet.

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Lisää kumppanisisältöä