KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Aikakausmedia

Mari Riipinen 7.3. 08:00 päivitetty 7.3. 09:31

Vieläkö aikakauslehti mahtuu mainostajan työkalupakkiin?

 

Perinteisesti on ajateltu, että aikakauslehti on media, jossa rakennetaan brändiä. Mutta onko imagomainonta ainoa tapa hyödyntää printtilehteä – ja onko aikakauslehtimainonnalla tulevaisuutta aikana, jolloin kattavaa nettopeittoa on entistä vaikeampi saavuttaa yhdessä kanavassa?

Tottahan se on: aikakauslehtien lukijamäärät ovat pienentyneet. Vielä merkittävämpi siirtymä on tapahtunut mainostajien mediainvestoinneissa. Katoavatko lukijat kokonaan ja niiden mukana mainostajat?

Lukijat eivät ainakaan vielä ole kadonneet. Painetun median pikaista kuolemaa povaavista ennusteista välittämättä lukijat eivät ole halunneet vaihtaa painettuja aikakauslehtiään digitaalisiin. Paperinen lehti on edelleen mieluisin käyttöliittymä.

Aikakauslehtien lukijakunta on vuosien saatossa pienentynyt, mutta samalla myös jalostunut, kun vähemmän sitoutuneet lukijat ovat kaikonneet. Jäljelle ovat jääneet ne, joille media on oikeasti tärkeä ja aidosti mieluisa. Hyvä lähtökohta myös mainostajan viestien läpimenolle!

Takavuosina aikakauslehtikampanjalla oli mahdollista tavoittaa merkittävä osa lähes mistä tahansa demografisesta kohderyhmästä. Nyt vastaaviin nettopeittoihin ei pääse edes moninkertaisilla budjeteilla. Tavoittavuuden lasku ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö aikakauslehtimainonta edelleen tarjoaisi varteenotettavia mahdollisuuksia mainostajille – niin laadukkaassa mediaympäristössä, että merkittävä osa lukijoista haluaa maksaa siitä.

Aikakauslehdellä on mainostajan mediapakissa monia rooleja. Yksi perinteisimmistä on pitkävaikutteinen brändin rakentamisen media. Esimerkiksi moni kansainvälinen luksusbrändi on rakennettu julistemaisella, tyylikkäällä mainosten sarjalla laadukkaissa, brändiä tukevissa aikakauslehdissä. Usein tätä työtä on jatkettu menestyksekkäästi usean vuoden, jopa vuosikymmenen ajan.

Puhtaan imagomainonnan ohella aikakauslehdet mahdollistavat astetta taktisemmankin tason: markkinoijan viestien täsmäkohdentamisen kiinnostusalueiden ja -kohderyhmien mukaan. Yksinkertaistettuna: kosmetiikkamainontaa naisille, jotka ovat kiinnostuneita kosmetiikkauutuuksista – uutuuselintarvikkeita uusimmista ruokatrendeistä innostuville – yrityksille suunnattuja viestejä medioissa, joita luetaan ammattiroolissa.

Kiinnostuskohderyhmien tavoittaminen ei toki ole vain aikakauslehtien omistama alue. Moni löytää itseään kiinnostavia sisältöjä ja saa inspiraatiota kasvavasta joukosta blogeja, vlogeja tai podcasteja. Täsmäkohdentamisessa aikakauslehtimainonnan kanssa kilpailevat myös sosiaalisen median alustat sekä monipuolisesti dataa ja algoritmeja hyödyntävä ohjelmallinen verkkomainonta. Vaikuttajamedioihin peilattuna aikakauslehdet tavoittavat selvästi suurempia yleisöjä. Sosiaaliseen mediaan ja ohjelmalliseen verkkomainontaan verrattuna aikakauslehdillä taas on selkeänä vahvuutenaan aika – aikakauslehden sisältöjen parissa ollaan valmiita viipymään.

Aikakauslehtimainonnalla voi olla monia eri tavoitteita, se voi esimerkiksi tarjota syventävää tietoa hankintapäätöstä suunnittelevalle, jakaa uusia käyttöideoita reseptien muodossa tai kertoa inspiroivia tarinoita. Erilaiset liiteratkaisut mahdollistavat paitsi tuotenäytteiden jaon, myös monipuoliset visuaalisen kerronnan keinot.

Niin kauan, kun aikakauslehti jaksaa ponnistella yhä uusien, läheisten lukijasuhteiden rakentamisessa ja pitää roolinsa mediana kirkkaana, se pysyy kiinnostavana vaihtoehtona myös mainostajalle.

Mari Riipinen työskentelee Dagmarissa asiakkuusjohtajana. Pitkän linjan mediatoimistoammattilaisen intohimona on markkinointiviestinnän suunnittelu oivaltavan, dataan ja tutkimuksiin pohjautuvan kuluttajaymmärryksen pohjalta.

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Kansallisen mediatutkimuksen (KMT) tuottamat viralliset lukijamäärät aikakauslehdille julkaistiin juuri. Aikakauslehtien lukijamäärät ja muut KMT-tiedot ovat saatavilla Mediakorttipalvelustamme ilman tunnuksia.

Lisää kumppanisisältöä