KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Aikakausmedia

Anna Kurkela-Vilén 18.1. 08:00

Viisi vinkkiä vaikuttajamarkkinointiin vuodelle 2018

Vaikuttajamarkkinointi oli yksi markkinointivuoden 2017 avainsanoja, eikä tänäkään vuonna jätetä hyödyntämättä digiajan henkilöbrändejä ja heidän kasvavia yleisöjään. Bloggaajat, tubettajat ja sometähdet niputetaan nykyään vaikuttaja-termin alle – ja vaikuttavaa markkinointi heidän kanssaan onkin.
 

1. Vuoden sana on ambassador

Ennustajana luen tarjouspyynnöistä, että tänä vuonna vaikuttajamarkkinointi siirtyy viimein yksittäisistä yhteistyölähdöistä pitkäaikaisiin vaikuttajakumppanuuksiin ja brändilähettiläiden valjastamiseen.

Samoista ennusmerkeistä tulkitsen, että vaikuttajan rooli mietitään aiempaa tarkemmin osaksi koko markkinointiviestinnän kokonaisuutta. Vaikuttajat osataan nyt sitoa entistä laaja-alaisemmin brändiin ja ymmärretään, että vaikuttajamarkkinoinnissa ei ole kyse vain näkyvyydestä vaikuttajan kanavissa. Kuten isossa maailmassa asia ilmaistaan: it’s not about working through influencer as much as working with influencer.

2. Micro-vaikuttajat sitouttavat

Vaikuttajamarkkinointi on parhaimmillaan brändin rakentajana ja kiinnostuksen herättäjänä, mutta kyllähän sen avulla suoraa myyntiäkin aikaan saa. Yksi tärkeimmistä ostoaikeeseen vaikuttavista tekijöistä sisältöyhteistöissä on vaikuttajan luotettavuus.

Niche-kohderyhmän tavoittavilla micro-vaikuttajilla on usein julkkiksia sitoutuneempi yleisö ja suosituksella vahvempi voima. Pitkäaikaisissa ambassador-yhteistöissä vaikuttajan ja brändin yhteensopivuus vielä korostuu – ja vaikuttajan kanavien tavoittavuus laskee toissijaiseen rooliin. On tärkeämpää aidosti vakuuttaa ja sitouttaa kohderyhmä, kontaktien määrää saadaan kyllä kasvatettua jakelulla.

3. Sisällöt vaikuttavat vain jos ne nähdään

Laadukasta sisältöä tekeviin vaikuttajiin kannattaa suhtautua paitsi oman yleisönsä tuntijoina, myös taitavina sisältömarkkinoinnin tekijöinä. Jakelua ei kuitenkaan kannata jättää vain vaikuttajan orgaanisen tavoittavuuden varaan, vaan vaikuttajan tuottamia sisältöjä kannattaa buustata maksetulla näkyvyydellä. Sisältö kuin sisältö kun vaikuttaa vasta kun se tavoittaa kohderyhmän.

Jakeluun kannattaa varata budjetista vähintään puolet, mutta vain, jos asiasta yhdessä vaikuttajan kanssa sovitaan. Ei kannata olettaa, ettei maksetusta näkyvyydestä tarvitsisi maksaa lisähintaa myös vaikuttajalle, sillä hinta ei ole sama, jos vaikuttaja antaa kasvonsa ja sisältönsä hyödynnettäviksi oman kanavansa lisäksi myös mainonnassa muissa kanavissa. Avoimuus on avainsana, kuten vaikuttajamarkkinoinnissa yleensäkin.

4. Vaikuttajamarkkinointi on tuotekehityksen paras ystävä

Vaikuttajat ovat osoittaneet olevansa merkittäviä trendien luojia, luotettavia suosittelijoita ja vuorovaikutteisen yleisösuhteensa ansiosta myös merkittävä palautteenantokanava, jota jokaisen mainostajan kannattaisi kuunnella tarkalla korvalla.

Jos palautetta antavan yleisön vielä ymmärtää osallistaa tuotekehitykseen tai palvelumuotoiluun, on käsissä parhaimmillaan tuotteeseen tyytyväinen ja vahvasti sitoutunut asiakaskunta.

5. Ole aina aito, rohkea ja katso valoon päin

Sosiaalinen media on onneksi löystyttänyt otettamme brändiohjaksista, sillä nyt viimeistään on aika päästää irti halusta päättää. Brändin oma ääni ja ilme ovat tärkeitä, totta kai, mutta kun halutaan herättää kiinnostusta ja sitouttaa, yhteistyöhön valittu vaikuttaja tietää parhaiten kuinka se hänen yleisönsä kohdalla tehdään.

Joten let it go, sano kyllä tubettajan hieman turhan rouhealle ehdotukselle ja katso – uusi asiakaskuntasi syö hänen kädestään. Mitä nuoremmasta tai rajatummasta kohderyhmästä on kyse, sitä todennäköisemmin oma käsityksesi toimivasta sisällöstä on aikansa elänyt. Ja jos epäilet, kysy apua. Päivätyökseen vaikuttajamarkkinointiyhteistöitä suunnittelevan ja tuottavan asiantuntijan avustuksella lopputulos on takuuvarmasti parempi kuin itse hoidettu yhteistyö mututuntumalla valitun vaikuttajan kanssa.

 

Anna Kurkela-Vilén on vaikuttajamarkkinoinnin business manager A-lehdillä, jossa seitsemän vaikuttajamarkkinoinnin tuottajaa ja planneria työskentelee monikanavaisten vaikuttajasisältöyhteistöiden parissa joka päivä.

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa. Aikakausmedia puhuu moniarvoisuuden puolesta ja tarjoaa mainostajalle tutkimustietoa paremman mainonnan luomiseksi.

Lisää kumppanisisältöä