KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Alma Talent

Satu Apukka 1.6. 14:53 päivitetty 11.6. 10:24

Ylpeästi kaupallinen!

Selaan verkosta blogeja, katselen videoita YouTubesta ja luen arvosteluja matkasivustoilta ennen lopullista ostopäätöstä. Instagramissa eteeni tulee jälleen kuva, joka on tehty varmasti kaupallisessa mielessä mainostajan kanssa, mutta merkintä on epäselvä tai se puuttuu kokonaan. Tällaisissa tilanteissa ymmärrän, kuka on vaikuttajamarkkinoinnin ammattilainen ja kuka ei.

Vaikuttajamarkkinoinnin kaupallisuuden läpinäkyvyys on ollut viime vuosina pinnalla monestakin syystä. Nuoret kohderyhmät, erilaiset tavat merkitä sekä uudet kanavat ovat tuoneet osaltaan haasteita. Mainonnan tunnistettavuuteen liittyvä kuluttajansuojalaki on kuitenkin ollut voimassa jo vuodesta 1978 ja samat säännöt pätevät edelleen. Kuluttajansuojalain mukaan mainonnan tulee olla tunnistettavaa kanavasta ja esitystavasta riippumatta. Sen suhteen mikään ei ole muuttunut. Sisällöt ovat vain tulleet enemmän osaksi arkeamme ja ostopäätöksen tekoa. Vaikuttajamarkkinointi ei ole enää uusi juttu ja olemme päässeet seuraavalle tasolle – tekemisestä on tullut ammattimaista.

Kaupallisia yhteistöitä tehdään usein liian kampanjalähtöisesti, vaikka pidemmät yhteistyösopimukset ja brändilähettiläät ovat jo tätä päivää. Vaikuttajia osataan hyödyntää monipuolisesti ja heidän sisältöjä ostetaan myös muuta mainontaa ja asiakkaan omia kanavia varten. Vaikuttajia hyödynnetään asiakasymmärryksessä ja yhteistöitä suunnitellaan yhdessä yhä useammin. Yhteistyöhön tulee varata hyvin aikaa, niin suunnitteluun kuin toteutukseen ja parhaan ymmärryksen omasta kanavasta tietää vaikuttaja itse.

Luen tunnetun somevaikuttajan tekstiä ihanasta lomakohteesta. Sisältö on tehty kaupallisessa yhteistyössä matkailualan yrityksen kanssa, mutta silti ajattelen sen olevan kuin kenen tahansa tuttuni suositus. Se on tehty täysin hänen omalla tutulla tyylillään. Vaikuttajien antamilla suosituksilla on tutkitusti merkitystä ja heihin luotetaan. Jopa 85% kuluttajista luottaa verkkosuositteluun yhtä paljon kuin henkilökohtaiseen suositteluun.

Säännöt saattavat toisinaan tuntua byrokraattisilta turhilta määräyksiltä, mutta mainostajan on hyvä muistaa, että toimimalla vastuullisesti luodaan luotettava yrityskuva. Kaupallisuus on hyvä asia, mutta jos emme ymmärrä merkitä kaupallisia sisältöjä oikealla tavalla, se tappaa koko vaikuttajamarkkinoinnin. Kuluttaja ei enää usko vaikuttajan tekemiin suosituksiin, oli ne sitten tehty yhdessä kaupallisen toimijan kanssa tai ei. Epämääräisesti merkityt kaupalliset yhteistyöt aiheuttavat vain negatiivisuutta niin alaa, vaikuttajia kuin mainostajiakin kohtaan.

Tulevaisuudessa saamme varmasti taas uusia tapoja tehdä sisältöjä ja ala kehittyy koko ajan, kuten jo vuoden 2017 puolella pinnalle vauhdilla nousseet podcast-tuotannot osoittavat. Podcasteista on tullut uusi sisältökanava, jossa voidaan toteuttaa erilaisia haastatteluita, pohdintoja arjesta ja päästä jälleen lähemmäksi vaikuttajan arkea. Olemme tulleet uuden sisällön äärelle ja se kiinnostaa niin tekijöitä, kuin myös mainostajia.

On se sitten tekstiä, kuvia, ääntä tai videoita - kaikissa pätee sama sääntö. Läpinäkyvyys, kaupallisuuden merkintätapa sekä mainostaja tulee näkyä kuluttajalle. Vaikuttajien ja mainostajien tulisi olla ylpeitä, että he tekevät yhteistyötä. Ei suinkaan piilotella asiaa!

 

Satu Apukka, Myynti- ja markkinointijohtaja, Babler Oy

Satu Apukan ajatuksia pääset kuulemaan lisää 25.10.2018 Markkinoinnin tunnistettavuus – Tunne pelisäännöt! -seminaarissa Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan osoitteessa: events.almatalent.fi/markkinoinnin-tunnistettavuus

Lisää kumppanisisältöä