KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: APSIS

Minna Laurila 21.8. 08:30 päivitetty 23.8. 08:27

Markkinoinnin automaatio on arkipäivää – vai onko sittenkään?

Mielenkiinnolla olen seurannut aitiopaikalta viime kuukausien - ja vuosien - markkinoinnin automaatio ”hypeä”. Osassa edistyksellisimpiä yrityksiä markkinoinnin puheet ja visiot ovat jo muuttuneet kiinteäksi osaksi liiketoimintaa. Voidaanko siis jo sanoa, että ollaan siirrytty sanahelinästä kohti aikaa, jossa automaatio on arkipäivää?

Eturivin keynote-puhujat eri markkinoinnin tapahtumissa kuluvan vuoden mittaan ovat toistelleet samaa mantraa ”Markkinoinnin automaatiota tekevät jo kaikki – on siirryttävä eteenpäin”. Kuitenkin tapahtumien vierailijat – samat ihmiset, joita minäkin tapaan päivittäin – käyvät kamppailua, jotta ylipäänsä pääsisivät liikkeelle automaation kanssa. Kehotetaanko markkinoijia siis juoksemaan ennen, kun osataan kävellä?

Markkinoinnin automaation hyötyjä on turha lähteä kiistämään, eikä kukaan varmasti niin teekään. APSIKSEN tutkimuksen mukaan markkinoinnin automaatio parantaa asiakassitoutumista 300 %. Huikea luku, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Sitä, että minua, vastaanottajaa palvellaan ja autetaan juuri oikealla hetkellä. Viesti on henkilökohtainen juuri minulle.

Varmasti jokaiselle meistä automaatioesimerkit ovat tuttuja. Itse olen ainakin uusinut sähkösopimuksen ja käynyt kuittaamassa ostoskoriin unohtuneet lasten kuvatilaukset automaatioviestien kehotuksesta. Tilastot osoittavat, että automaatioviestien avausprosentti on 180 % korkeampi kuin yleisten markkinointiviestien, klikkausprosentti 330 % korkeampi. Eikä ihme! Nehän ovat kuin ruuhkavuosia elävän perheenäidin assistentteja. Voisinpa vielä lähettää perään ”kiitos muistutuksesta” viestin.

Markkinoijan näkökulmasta vastaavien automaatioketjujen toteutus ei vaadi rakettitieteen taitamista. Kun idea on mielessä, niin esimerkiksi päivämäärään tai hylättyyn ostoskoriin perustuvat automaatiot ovat hyvinkin yksinkertaisia toteuttaa nykyjärjestelmien avulla.

Entä sitten B2B-puoli? Harvoilla yrityksillä liidejä tulee sisään ovista ja ikkunoista – päinvastoin! Markkinoinnilta vaaditaan yhä tavoitteellisemmin jatkuvaa liidituotantoa. Samaan aikaan B2B-kaupassa polku prospektista asiakkaaksi saattaa olla pitkä ja monivaiheinen. Mitä kalliimmasta tai monimutkaisemmasta päätöksestä on kyse, sitä suurempi joukko ihmisiä osallistuu päätöksentekoon. Suorastaan epärealistista, että myynti pystyisi klaaraamaan tämän täysin ilman markkinoinnin apua.

Luojan kiitos verkkosivujen seurannasta ja ladattavista materiaaleista! Suurelle osa asiakkaistamme ensimmäinen markkinoinnin automaatioprojekti onkin ollut jonkun verkkosivumateriaalin lukitseminen konversion taakse. Käsikirjat, tutkimukset ja koulutusmateriaalit ovat tyypillisiä esimerkkejä. Antamalla jotain tietoja itsestään, kiinnostunut vierailija saa materiaalin, ja myynti lämpimän liidin. Kun prospektiin otetaan yhteyttä juuri oikeaan aikaan ja oikealla kulmalla, yhteydenottoa arvostetaan varmasti kylmäpuhelua enemmän.

Voi olla, että monen mielestä markkinoinnin automaatiosta on jauhettu jo kyllästymiseenkin asti. Minuakin lähes kiellettiin kirjoittamasta asiasta. Mielestäni matka monilla yrityksillä on vasta alussa. Mahdollisuuksia on – sinun tehtävänäsi on asiakkaidesi ja oman liiketoimintasi tunteminen, jotta saat parhaat prosessit jokapäiväiseen käyttöön.  

Minna Laurila, Country Manager, APSIS

Minna Laurila on APSIKSEN Suomen maajohtaja. Minnan pitkä kokemus niin myynnin, kun markkinoinnin saralta innostavat häntä saamaan nämä kaksi palasta toimimaan saumattomasti yhteen, liiketoiminnan kokonaisuus silmällä pitäen.

Lisää kumppanisisältöä