KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Apsis

Johanna Höglund 6.11. 08:00

Timanttinen asiakaskokemus markkinoinnin automaatiolla?

 

Menikö yhteydenottoni koskaan perille, jonka täytin yrityksen verkkosivuilla? Mistä saan lisätietoja ja apua helposti, kun olen täysin hukassa tuotteen tai palvelun kanssa? Olet varmaan huomannut, että erityisesti kuluneen vuoden aikana #asiakaskokemus on ollut yksi sosiaalisen median käytetyimmistä hastageista – eikä syyttä.

Harvard Business Review:n äskettäin julkaiseman artikkelin mukaan brändiuskollisuus on vähentynyt viime aikoina merkittävästi – sen sijaan relevanssi ja henkilökohtaisuus korostuvat yhä enenevissä määrin. Elämme varsinaista datan juhla-aikaa. Kuluttajat ymmärtävät, että data, jota yrityksillä on heistä, mahdollistaa paremman ja relevantimman viestinnän sekä asiakaskokemuksen – kunhan markkinoijat muistavat käsitellä tietoja läpinäkyvästi ja reilusti. Varsinainen win-win sanoisin!

Liikkeelle lähteminen on yleensä hankalin vaihe – tässä muutama hyväksi havaittu vinkki, joilla voit parantaa asiakaskokemusta.

Aloita piirtämällä koko asiakaspolku auki. Näin tunnistat ja ymmärrät kaikki kohtaamis- ja konversiopisteet. Miten potentiaalinen asiakas ylipäänsä löytää sinut, millaisia vaiheita hän käy läpi ennen, kun päätyy asiakkaaksi, mitkä seikat tekevät hänestä tyytyväisen tai tyytymättömän, voitko suositella häntä tekemään lisäostoja tai auttaa hetkellä, jos hän näyttää passivoituneen? Miten sinä voisit auttaa asiakasta tämän polun varrella?

Käytä olemassa olevaa dataa ja rikasta sitä, jotta voit tarjota aidosti personoitua ja relevanttia sisältöä oikea-aikaisesti. Järjestelmien integrointi kannattaa, jotta data pääsee liikkumaan järjestelmien välillä. Näin saat mukaan online- sekä offline-lähteiden tiedot ja voit luoda 360-asteisen näkymän asiakkaastasi – näin pääset palvelemaan asiakastasi hänen todellisissa tarpeissaan.

Viimeisenä vinkkinä komppaan kollegaani hänen aiemmassa blogikirjoituksessaan, jos markkinoinnin automaatio voi auttaa, niin ota siitä kaikki ilo irti. Näin asiakaskokemuksen onnistumista ei tarvitse jättää yksittäisen ihmisen harteille. Kun onnistut sitouttamaan henkilöä asiakaspolun jokaisessa pisteessä relevantilla sisällöllä, uskollisuus ja tyytyväisyys kasvavat – tämä tarkoittaa sinulle kolikoita kassalippaaseen.

Markkinoinnin automaatiosta kohistaan, mutta toimiiko se oikeasti? Me APSIKSELLA teimme hiljattain datalouhintaa sanan varsinaisessa merkityksessä – pureuduimme dataan yli 6000 asiakkaaltamme, lähes 10 miljardista lähetyksestä. Automaatioviestejä oli mukana noin 2 miljoonaa, joka kertoo siitä, että automaatiota ei vielä hyödynnetä riittävän laajasti, mutta olemme menossa oikeaan suuntaan.

Entä tulokset? Automaatioviesteissä oli 180 % korkeampi avausprosentti ja 330 % korkeampi klikkausprosentti kuin ei-automatisoiduissa. Melko käsittämättömiä lukuja, eikö? Syy näihin automaatiota syleileviin prosentteihin on tietysti relevanssi. Kun viestit ovat personoituja, haluttuja ja relevantteja, on hyvä asiakaskokemus taattu.

Johanna Höglund, Head of Account Management, APSIS

Johanna on asiakaspalvelun ja myynnin tekijä suurella sydämellä. Hänellä on vuosien kokemus markkinointiteknologian projektien vetämisestä sekä palvelualttius, joka Johannalla on DNA:ssa, nostaa hymyn hänen asiakkaidensa kasvoille päivästä toiseen.

Lisää kumppanisisältöä