KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: APSIS

Max Söderlund 29.1. 08:00 päivitetty 30.1. 10:23

Verkkokauppias – älä menetä asiakastasi kilpailijalle

Viime vuosi oli Suomessa todellista verkkokauppojen juhlaa. PostNord raportoi verkkomyynnin liikevaihdon yltäneen jopa 12 miljardiin euroon, mikä tarkoittaa peräti 18 % kehitystä edellisvuoteen verrattuna. Verkkomyynnin on todettu kasvavan Suomessa nyt huomattavasti muuta taloutta nopeammin. Samalla kilpailu asiakkaista kiristyy.

Juuri kun kotimaiset kuluttajat ovat päässeet kunnolla verkkoshoppailun makuun, vyöryvät Amazonin kaltaiset suuret kansainväliset toimijat markkinoille, uhaten viedä suurimman potin. PostNordin mukaan suomalaiset tekivät edellisvuonna 27 % enemmän ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista muihin pohjoismaihin verrattuna. Kotimaiset verkkokauppiaat kaipaavat nyt kunnon ryhtiliikettä, mikäli he haluavat varmistaa oman siivunsa alati kasvavasta verkkomyynnistä.

Pelkällä hinnalla, toimitusajalla tai tarjoamalla kilpailu ei kuitenkaan kannata – globaaleilla markkinoilla joku on aina halvempi tai nopeampi. Sen sijaan kannattaakin keskittyä mieleenpainuvan asiakaskokemuksen luomiseen. Verkossa tämä onnistuu parhaiten tarjoamalla asiakkaalle aidosti kiinnostavia sisältöjä ja kohdennettua viestintää.

Asiakasdataan perustuvan markkinoinnin automaation avulla yrityksen on helppo kohdistaa oikea viesti, oikealle henkilölle, oikeassa kanavassa, juuri oikeaan aikaan. Esimerkiksi päivämääriin perustuvat automaatiot, passiivisten asiakkaiden herättely tai tuotesuositukset ovat hyviä keinoja asiakaspolun automatisoituun johtamiseen. Asiakaskokemus paranee, markkinointi virtaviivaistuu ja manuaalisen työn määrä vähenee - kuulostaa lupaavalta, vai mitä?

Kuitenkin liian usein verkkokaupat hyödyntävät vain murto-osaa mahdollisuuksista. Tässä kolme automaation tehokeinoa verkkokaupan kohentamiseen:

  1. Houkuttele verkkovierailijasi takaisin. Hyvä keino on lähettää personoitua sisältöä vierailijoille, jotka selailivat tuotteita tai palveluita, mutta eivät ostaneet. Täydellinen tarjous tai osuva tuoteopas vierailijan kiinnostuksen mukaan houkuttelee palaamaan takaisin sivuille.
  2. Käännä ostoskorit myynniksi. Tiesitkö, että jopa 76 % verkkokaupan vierailijoista hylkää ostoskorinsa syystä tai toisesta? Tässä piilee valtava potentiaali, sillä jopa 12 % ostoskoreista on mahdollista pelastaa automatisoidun muistutusviestin avulla.
  3. Hyödynnä lisämyyntimahdollisuus. Kohdista olemassa oleville asiakkaille heidän ostohistoriaan perustuvia, personoituja tuotesuosituksia. Personoidut automaattiset tuotesuositukset voivat tuoda jopa 50 % lisää myyntiä ja 70 % enemmän klikkauksia verkkokauppaasi.

Törmään työssäni usein olettamukseen, että markkinoinnin automaatio -hankkeen läpivieminen yrityksissä olisi työläs tai haastava prosessi. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla, kunhan työkalut ja strategia ovat kunnossa. Me APSIKSELLA autamme verkkokauppoja johtamaan asiakaspolkuja mahdollisimman tehokkaasti datan ja markkinoinnin automaation yhdistelmällä.

Yritykset, jotka onnistuvat luomaan verkossa loistavan asiakaskokemuksen, omaavat parhaat mahdollisuudet menestykseen nyt ja tulevaisuudessa.

Max Söderlund, Senior Key Account Manager, APSIS

Lisää kumppanisisältöä