Ensi vuonna aloitamme Bauerilla kahden uuden radiokanavan myynnin. Vuodenvaihteessa alkava yhteistyö Mediatakojien kanssa laajentaa kanavaperhettämme entisestään. Uudet kanavat, Kasari ja Ysäri, palvelevat etenkin 80- ja 90-luvulla musiikki-identiteettinsä muodostaneita ihmisiä. Uusien kanavien myötä vahvistamme Bauer Median kanavaperheen osuutta entisestään 25—54-vuotiaiden radiokuuntelussa. Myös alueellinen tarjontamme kasvaa ja kehittyy.

Tammikuussa julkistettavat juontajat profiloituvat vahvasti kahdeksan- ja yhdeksänkymmentälukujen musiikkigenreen. Aikakausiin, jolloin kaikki ei välttämättä ollut paremmin, mutta musiikki oli kohdillaan. Kanavan äärellä pako arjesta käy helposti, ja mielikuvissasi huomaat olevasi kaukana vuodesta 2020.

Ääni menee tunteisiin

Mainonnassa on jo pitkään puhuttu tunteisiin vaikuttamisen merkityksellisyydestä. Pitkään mediavalinnat olivat sidoksissa dataan, jolla ei juurikaan ollut tekemistä vaikuttavuuden kanssa.

Oli kuin auton ajo-ominaisuuksia olisi mitattu nopeus- ja kierroslukumittareilla. Ihmismieleen vaikuttamisen todettiin kuitenkin olevan monimutkaisempi juttu.

Keväällä 2017 Bauer Media otti Suomessa tavoitteekseen olla audiobisneksen suunnannäyttäjä. Uskoimme vahvasti siihen, että äänestä löytyy sellaista vaikuttavuutta, jota nykyisillä ”kierroslukumittareilla” on mahdotonta todentaa. Ääni menee alitajuntaan ja tunteisiin, mutta miten voimme osoittaa tämän todeksi? Uskomme, että pystymme ostopäätösten lisäksi vaikuttamaan myös ihmisten hyvän olon tunteeseen, viihtyvyyteen, poistamaan pelkoja ja lisäämään turvallisuutta.

Tänä vuonna olemme myös aloittaneet yhteistyön Aalto Yliopiston kanssa. Edessä on mielenkiintoinen hanke, jossa mittaamme audion vaikuttavuutta ihmisen tuntemuksiin. Tunteet syntyvät aivoissa. Siksi audiobisnes saattaakin ensi vuonna alkaa kuulostaa enemmän aivokirurgialta.

Ääniympäristöt vaikuttavat meihin voimakkaasti. Suuri osa vaikutuksesta tapahtuu alitajuisesti. Suuri osa vaikutuksesta on negatiivista, keskittymistä häiritsevää hälyä, tai jopa terveydelle vahingollista melua. Näitä asioita haluamme siis ensi vuonna tutkia syvällisemmin Aalto Yliopiston kanssa.

Vaikuta vastuullisesti audiolla

Bauer Media lähtee vuoteen 2020 innostunein mielin. Meillä on asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme paljon tarjottavaa. Haluamme lisätä audion vaikuttavuutta paremmalla suunnittelulla ja tutkimustiedolla. Tarjoamme mahdollisuuksia hyödyntää audiota uudella tavalla uusissa ympäristöissä. Olemme avoimia uusille ajatuksille.

Asenne ja arvomaailmamme muuttuvat tällä hetkellä ennennäkemättömän nopeasti. Viime aikoina monet ovat halunneet pyytää anteeksi menneitä tekemisiään. Mediallakin saattaisi olla joissakin asioissa anteeksipyydettävää. Ehkä on tässä kohtaa kuitenkin positiivisempaa katsoa tulevaisuuteen menneisyydestä oppien.

Bauer haluaa herättää keskustelua median vastuullisuudesta. Olemme tehneet tänä vuonna toimenpiteitä, joilla haluamme kantaa oman osan vastuustamme yhteisellä pallollamme. Meille myönnettiin Green Office -sertifikaatti, joka muutti päivittäistä käyttäytymistämme toimistolla. Radio Novan studiosähköt tuotetaan aurinkopaneeleilla, joita hankimme ensi vuonna lisää vastaamaan myös kahden muun studion sähköntuotannosta. Henkilökuntamme on tehnyt monia henkilökohtaisia ratkaisuja, jotka omalta osaltaan pienentävät hiilijalanjälkeämme. Radio on kansainvälisessä tutkimuksessa todettu jo lähtökohtaisesti ympäristöystävällisimmäksi mediaryhmäksi.

Teemme Bauer Mediassa työtä, jotta maailma kuulostaisi ensi vuonnakin hieman paremmalta.

---

Erkka Jaakkola, Kaupallinen johtaja, Bauer Media