KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Dagmar

Antti Kallio 25.5. 08:00

Teknologia muuttaa myös markkinointiorganisaatioita

Markkinoinnin tehostamiseen kehitetään yhä älykkäämpää teknologiaa ja automaatiota. Se ei yksin riitä – myös markkinointiorganisaatioiden ja osaamisen on muututtava. Kyvyttömyys hyödyntää teknologiaa uhkaa muodostua pullonkaulaksi kehitykselle.

Gartnerin tutkimuksen mukaan panostukset markkinointiteknologiaan ovat jopa pienentyneet edellisvuoteen verrattuna, vaikka pidemmän ajan trendi on vahvasti kasvava. Teknologian tehokasta käyttöönottoa jarruttaa osaamisen puute.

Miten markkinoinnin kyvykkyyttä rakennetaan hallitusti ja tehokkaasti?

Millaista osaamista tulisi olla itsellä ja mitä kannattaa ulkoistaa? Tätä kysymystä pohditaan nyt monissa yrityksissä. Markkinoinnissakin on käynnissä trendi, jossa kehityksen rattailla pyritään pysymään rekrytoimalla lisää osaamista. CMO Surveyn tutkimuksen vastaajista 56 % ilmoitti rakentavansa uusia markkinoinnin kyvykkyyksiä kouluttamalla henkilöstöä sekä rekrytoimalla ihmisiä, jotka hallitsevat modernin markkinoinnin.

Uusien kyvykkyyksien rakentamista ei tehdä yhdessä yössä – organisaatioilta vie tunnetusti aikaa oppia uutta. Oppimista voi kiihdyttää kumppanilla, joka sparraa ja haastaa eteenpäin muutoksessa. Hyvä kumppani turvaa operatiivisen tekemisen jatkuvuuden, jotta toiminta ei lamaannu muutoksen aikana. Valitettavan usein aikataulut venyvät eikä valmista tule, kun toimia siirretään yrityksen sisälle eikä ulkoista osaamista hyödynnetä. Tämä näkyy myöhemmin suoraan viivan alla.

Vaikka kaikkea osaamista ei kannata hankkia omaan taloon, kriittinen osaaminen on tärkeää varmistaa. Omassa organisaatiossa tulee olla ymmärrys siitä, mitä teknologialla, datalla ja oikeanlaisella osaamisella voidaan ja tulee saavuttaa, niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. Miten ne vaikuttavat prosesseihin, tavoitteisiin ja ROIhin.

Miten kumppani tukee teknologiamurroksessa?

Teknologiamurros vaatii paljon myös kumppaneilta. Markkinointitoimistojen on kyettävä tukemaan asiakkaitaan teknologian hyödyntämisessä yhä vahvemmin. Kumppanin on pidettävä tekeminen tehokkaana, tuettava ja koulutettava asiakkaita – ja huolehdittava samalla omasta oppimisestaan.

Hyvällä kumppanilla on osaamista ja resursseja, joita asiakkailta itseltään ei löydy tai on niukasti. Modernissa markkinointitoimistossa on parhaimmillaan hyvin laaja-alaisesti huippuosaamista, joka avaa loistavan ympäristön oppia ja luoda uutta. Laaja, monialainen osaamisjoukko kykenee tukemaan asiakkaita myös tulevaisuuden tarpeissa.

Millaista uutta osaamista tarvitaan?

Teknologiaosaaminen kattaa perinteisiä IT-taitoja eli järjestelmäosaamista tai koodaamista. Datamassojen kasvu tuo vaatimuksen myös matemaattiselle osaamiselle. Data scientistit ja markkinointiteknologiaosaajat ovat jo nyt kiinteä osa monia markkinointiorganisaatioita. Kaikissa rooleissa vaaditaan lisäksi hyvää ymmärrystä markkinoinnin lainalaisuuksista.

Uutta osaamista ja ymmärrystä tarvitaan myös markkinoinnin johtamiseen. Markkinoinnin teknologiainvestoinnit kasvavat ja niitä on kyettävä tekemään aidosti tavoitteellisesti, mahdollisuudet ja rajoitteet tuntien. Teknologiaa tulee johtaa vahvasti liiketoiminta edellä. Hyvä kumppani pystyy auttamaa tavoitteiden asetannassa ja strategian luonnissa.

Markkinointi on yhä vahvemmin yhdessä tekemistä. Niin yritysten sisällä kuin kumppanien kanssa. Kun ryhdyt rakentamaan tulevaisuuteen katsovaa strategiaa markkinointiteknologiaan ja uuden osaamisen kehittämiseen, ota yhteyttä – jutellaan yhdessä lisää. Tässä vielä vinkiksi Kahdeksan tekoa, joilla viet markkinointisi teknologiseen kärkeen.

Aurinkoista kevättä!

Antti Kallio

 

Antti Kallio on strategi, joka vetää Dagmar Driven markkinointiteknologian liiketoimintaa. Hänellä on parin vuosikymmenen kokemus digitaalisesta markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä. Dagmar Drive vauhdittaa asiakkaiden liiketoiminnan kasvua analytiikan, markkinointiteknologian sekä asiakas- ja markkinaymmärryksen voimalla.

Lisää kumppanisisältöä