KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: APSIS

Hanna Ilén 26.4. 08:45 päivitetty 27.4. 11:41

Lähetätkö sinä ruskeita rinkuloita asiakkaallesi "paremman asiakaskokemuksen" nimissä?

Saan pari kertaa kuussa viestin, joka alkaa ruskealla rinkulalla. Kirjaimellisesti.

Tuntuu ettei lähettäjä ymmärrä mielikuvaa, joka donitsista syntyy. Okei, ehkä minulla on huono huumorintaju... Mutta olen asiakas eli olen oikeassa.

Rinkulat minulle toimittaa online matka-alan pioneeri, jonka palveluja ja etenkin sovellusta käytän aktiivisesti.

He tietävät minusta paljon: minne matkustan, millä tasolla, kuinka usein, kuinka monelle varaan. Tietävät, että olen sovelluksen “heavy user”. (Kyseinen sovellus on muuten loistava.)

Tiedossa on nimi, sähköposti, kotikaupunki, lapsen ikä. Tiedossa on myös se, minkä tyyppisiä viestejä avaan, klikkaan ja etenkin se, mitä viestejä en avaa ja en klikkaa ja ennen kaikkea - tartunko tarjouksiin.

Niinpä he myös tietävät, että rinkulaviesti jää avaamatta.

Me kaikki odotamme parempaa ja henkilökohtaisempaa asiakaskokemusta.

Meistä valtaosa ymmärtää, että jokaista liikettämme verkossa seurataan. Ei ole sattumaa, että Okrug Gornjista hotellia haettuani, varaamatta, saan sähköpostin hyvistä diileistä. Minnepä muualle kuin Okrug Gornjiin. Toki kolmannen muistutuksen jälkeen voisi näppärämpi jo hoksata, että hittolainen, nyt taisi varaus tapahtua toisessa palvelussa.

Saatavilla olevat teknologiat mahdollistavat ja tässä tapauksessa myös ao. markkinoijan resurssit riittäisivät paljon parempaan. Vilahduksia siitä näen: saan heiltä myös aidosti arvokasta, dataan perustuvaa ja personoitua markkinointia.

Mitä rinkulaviestin sijaan voisi tehdä? Vanha kunnon "what's in it for her" -ajattelu veisi pitkälle. Anna etu, jonka voin käyttää silloin, kun minulle sopii. Vastalahjaksi voin tehdä palveluksen. Esimerkiksi: "Hanna, haluamme palkita sovelluksemme käytöstä ja asiakkuudestasi - suosittele palvelua verkostoosi ja saat 10 % alennuksen seuraavasta varauksesta. Etu voimassa 4 kk."

Minä, asiakas, olen motivoinut varaamaan sinun palvelusi kautta, ennen kuin 4 kk menee umpeen. Lisämyyntiä sinulle lyhyellä tähtäimellä. Koen myös itseni tärkeäksi ja asiakasuskollisuuteni kasvaa. Lisämyyntiä sinulle pitkällä tähtäimellä. Henkilö(t), joille suosittelin, todennäköisesti lataavat sovelluksen, huomaavat sen hyväksi, ja varaavat. Lisämyyntiä sinulle. You got the point...

Mitä tämän toteuttaminen vaatii? Dataa eri järjestelmistä.

 

Tässä tapauksessa sitä on saatavilla sovelluksesta (käyttötiheys, mitä haen) CRM:stä (ostohistoria), sähköpostijärjestelmästä (mitä avaan, klikkaan jne.). Ja tietenkin data pitäisi saada yhteen pönttöön automaattisesti ja helposti. Lisäksi samaan pönttöön tarvitaan dynaaminen segmentti ja yllä olevan kaltainen kampanja. Kun minä ja muut kaltaiseni täytämme segmentin ehdot, saamme personoidun edun automaattisesti.

Ei siis mitään rakettitiedettä, vaan olemassa olevan datan hyödyntämistä paremman asiakaskokemuksen tuottamiseksi.

Jos haluat vaihtaa ajatuksia personoidusta markkinoinnista, datan hyödyntämisestä tai pohtia mitä teknologiaa tämä vaatii, olen kuulolla. Voidaan vaikka hörpätä donitsikahvit siinä samalla.

 

Hanna Ilén, Country Manager, APSIS

Hanna Ilén on toiminut pian 7 vuotta APSIKSEN Suomen maajohtajana ja nähnyt läheltä markkinoinnissa, myynnissä ja teknologioiden hyödyntämisessä tapahtuneen muutoksen. Teknologian ja datan valjastaminen myynnin ja markkinoinnin käyttöön paremman asiakaskokemuksen rakentamiseksi sekä todellisten liiketoimintahyötyjen tuottamiseksi ovat sydämen asioita. APSIS tarjoaa asiakkailleen helppokäyttöiset ja monipuolisesti integroitavat markkinointiteknologiat ja asiantuntijapalvelut.

 


Lisää kumppanisisältöä