KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Lead Supply A/S

Riku Laine 3.1. 08:00 päivitetty 13.6. 14:43

Laadukkaan sisällön kuolema?

Klikkiotsikoiden aikakaudella myös moni markkinointisisällöntuottaja on kriisissä. Onko hyvällä, laadukkaasti rakennetulla sisällöllä enää sijaa hakukoneoptimoinnin rinnalla?

Uusi vuosi, uudet kujeet. Vaan ei copywriterin maailmassa. Google on kuningas myös tänä vuonna ja hakukoneuskovaisten on hänen oikkujaan seurattava.

Sanotaan, että 90% kaikesta internetissä olevasta datasta on luotu viimeisen 3 vuoden aikana. Tämä kärjistys kertoo olennaisen internetiin syötetyn tiedon määrästä. Tämä käyttäjien ja sisällön rakettimainen kasvu asettaa suuria haasteita oman sisältösi näkyvyydelle.

Jokainen inhouse-copy joutuu siis jatkuvasti tasapainoilemaan sujuvan lukukokemuksen ja näkyvyyden välillä. Suomenkielessä ongelma on vielä korostetumpi, sillä hakukoneissa käytettävät avainsanat harvoin sopivat kovin hyvin mihinkään järkevään lauseeseen.

Hakukoneoptimoinnista on tullut monelle kirosana.

Vaikka hakukoneoptimointi on olennainen osa orgaanisen liikenteen kasvattamisessa, laadukas ja käyttäjäystävällinen sisältö kuitenkin saa kävijän pysymään sivustolla ja myös palaamaan sille uudelleen. Toisaalta, netissä on lukemattomia mahtavia sivuja, joita kukaan ei tule koskaan lukemaan, johtuen sivuston teknisestä toteutuksesta tai avainsanojen vääränlaisesta käytöstä.

Tämä kaikki on helpommin sanottu kuin tehty.

Suomessa, kuten monissa muissakin länsimaissa, suurin kilpailu näkyvyydestä keskittyy laina- ja pelialalle, mutta kilpailu kiristyy myös palvelualoilla. Voit kehittää Suomen parhaan palvelun, mutta tämä on turhaa, mikäli palvelua etsivät asiakkaat eivät löydä sinua.

Matchbanker on yksi Euroopan johtavia lainavertailupalveluja. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme 10 kertaa parempi tapa hakea lainaa verkosta. Tämä vaatii paitsi erinomaisen käyttäjäkokemuksen kaikilla laitteilla, myös luotettavaa ja mielenkiintoista sisältöä. Ja tietenkin sitä hakukonenäkyvyyttä.

Kylmä faktahan on, että noin 80% kaikista hausta tehdään Googlella. Kaikessa sivuston rakenteeseen ja sisältöön liittyvissä päätöksissä pitää siis arvailla Googlen algoritmin oikkuja. Google ei ole kuitenkaan suotta lähes synonyymi hakukoneelle, reilun vuosikymmenen aikana se on keksinyt jatkuvasti parempia tapoja löytää juuri sinulle sopivia tuotteita ja palveluja, yksityisyytesi kustannuksella.

Juuri mikään ei siis tule muuttumaan, vaan Google on herramme myös tänä vuonna.

Riku Laine, verkkomarkkinointisuunnittelija, Lead Supply A/S

Lisää kumppanisisältöä