1) Rutiineja täytyy muuttaa, tuotantoa keskittää ja tehostaa

Kaikki tuntevat liike-elämän viisauden, kulttuuri syö (digi)strategian aamupalaksi. Kulttuuri, vanhat rutiinit, rakenteet, kuten osastojaot ja budjetointiyksiköt… tähän päälle vielä sisäinen kilpailu arvostuksesta ja rahajaosta… Kaikki tämä jarruttaa äänettömästi mutta ankaran tehokkaasti uusiutumista.

Printtiä tehdään osin vanhojen rutiinien ja muutospelon vuoksi. Ei uskalleta kokeilla vaihtoehtoja. Tai ei haluta luovuttaa kuskin paikkaa ”kilpailevalle osastolle”.

Printtihankinnat ovat isolla markkinoijalla tyypillisesti hajautuneet hyvin laajalle koko organisaatiossa. Selityskin on selvä: Aikanaan lähes kaikki toiminnot ovat tarvinneet jollakin tavalla painotuotetta. Tämä on johtanut pirstaleiseen nykytilaan. Printtiin kytkeytyviä panoksia ei ole helppo nähdä kokonaisuutena. Toinen puoli asiaa on toimittajaverkosto. Markkinoijaa palvelevat usein kymmenet eri palveluntarjoajat.

2) Muutos vaatii uutta osaamista

Printtimanageri vastaa hallussaan olevasta kokonaisuudesta ja johtaa sitä markkinoijan kanssa asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Useita tuotantokumppaneita tarvitaan edelleen, mutta vastuu ja tavoitteiden seuranta on selvästi printtimanagerin tontilla. Markkinoijalla on vähemmän kumppaneita kaitsettavana ja hankintatoimen lisäksi myös taloushallinto kiittää.

Markkinoijan oma osaaminen on pääsääntöisesti jo digissä, niin kuin pitääkin. Hyvä printtimanageri hallitsee oman alansa nopean teknisen kehityksen. Hänellä on laaja koti- ja ulkomaisten toimittajien verkosto, joka sekin on muuttunut melkoisesti voimakkaassa viestinnän murroksessa.

Printtiosaamisesta, jota aiemmin hallittiin molemmin puolin pöytää, on tullut erityistä asiantuntemusta vaativaa tekemistä. Printin hankinnoissa ja toteutustavoissa on suuri tarve tehostamiselle. Printtimanageri on asiantuntijakonsultti, jonka vastuulla on löytää paras mahdollinen toteutustapa ja siihen markkinahintainen toteuttaja.

3) Nykyistä pitää korvata, optimoida ja tehostaa

Harva toimittaja aktiivisesti kannibalisoi omaa oksaansa - sehän olisi silkkaa hulluutta! Printtimanageri ei kuitenkaan pärjää jarruttamalla, tai vain ylläpitämällä, olemassa olevaa. Printtimanagerin KPI:t rakentuvat tehostamisesta, optimoinnista ja printin korvaamisesta sähköisillä ratkaisuilla. Tällöin ei haeta status quota tai passiivisen odottelun taktiikkaa. Päinvastoin, print managementiin on sisäänrakennettu jatkuvan parantamisen periaate. Tarvitsisitko tällaista palvelua auttamaan digitalisaatiossa?

Jos onnistut valitsemaan todella hyvän printtimanagerin, voit saada kumppanin, joka paitsi optimoi ja tehostaa printtiä, myös integroi sen luontevaksi osaksi isoa kanavaviidakkoa. Tällöin asiakkuusohjelman bittiavaruudesta raapaistaan viesti välillä paperin pintaan ja hyvin ajoitettu tervehdys kiikutetaan VIP-asiakkaalle kotiin saakka.

Kiitos, että pääsit tänne saakka. Luit juuri ensimmäisen julkisen blogini.

Heikki Autio

Kirjoittaja on Edita Priman ja Seed Digital Median toimitusjohtaja. Ammatissaan hän tekee ja näkee transformaatiota, välillä kädet savessa mutta aina #ilonkautta.

Edita Prima on erikoistunut dataohjattuun ja automatisoituun printtiin sekä Print Management -palveluihin. Seed Digital Media on email- ja omnichannel-markkinoinnin edelläkävijä ja asiantuntija. Yhtiöt ovat osa Pohjoismaiden johtavaa viestintäkonsernia Nordic Morningia.