KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nordic Morning

Jukka Sundquist 28.5. 08:00 päivitetty 28.5. 10:38

Markkinoinnin transformaatio kaasuttaa eteenpäin – valitsetko kuskin vai pelkääjän paikan?

 

Viime vuosina olemme saaneet lukea Forbesin, Adagen ja Harvard Business Review’n kaltaisista julkaisuista artikkeleita siitä, miten markkinointijohtajien (Chief Marketing Officer) elinikä on lyhin kaikista johtajapositioista (C-level), ja kuinka tämä positio on muuttunut johtajatasolla kaikkein eniten digitalisoitumisen myötä. Artikkeleissa esitettävät tutkimukset keskittyvät pääsääntöisesti Yhdysvaltoihin, mutta ne kuvaavat hyvin muutosta Suomessakin. Teknologioiden ja datan myötä markkinointiin liittyvät osaamistarpeet ovat muuttuneet ja monipuolistuneet.

Kaikille markkinointijohtajille lieneekin nykypäivänä selvää, että markkinoinnin transformaatio on väistämätöntä toimialasta riippumatta. Ainoastaan transformaation tahti vaihtelee. Monelle nousee yllä mainitun kaltaisia artikkeleita lukiessa mieleen kysymys: “Miten pysyn kuskin paikalla tässä transformaatiossa?”

Panosta tiimin monipuolisuuteen ja osallista

Onnistuminen edellyttää ennen kaikkea asennemuutosta ja poisoppimista vanhoista tavoista. Nykypäivän menestyvän markkinointijohtajan ja hänen tiiminsä asenne on oppiva, kokeileva ja osallistava. Enää ei riitä yhden johtavan toimiston tarkka valinta ja markkinoinnin suunnittelu suurelta osin heidän kauttaan. Tarvitaan uskallusta heittäytyä kädet savessa oman markkinointitiimin kanssa mukaan markkinoinnin kehittämiseen, ja oppimaan koko ajan onnistumisista ja epäonnistumisista yhdessä kaikkien valittujen toimistojen kanssa. Muista, että te kaikki yhdessä häviätte ja voitatte tiiminä.

Kuskina pysyminen vaatii myös oikeiden prosessien luomista. Näiden prosessien tulee tukea oppivaa, kokeilevaa ja osallistavaa asennetta. Nykypäivänä menestytään yhdessä ketterästi asioita edistämällä monipuolisesti eri osaajia hyödyntäen. Puhtaiden kampanjalähtöisten markkinointiprosessien aika on ohi. Vaadi siis growth hacking- ja/tai ketterän kehityksen prosesseja sekä moniosaajatiimejä. Muista, että markkinointi ei ole yksi siilo vaan osa palvelu- tai tuotekehitystä, myyntiä ja asiakaskokemusta.

Hallitse datateknologian perusteet, kumppani hoitaa loput

Lisäksi tarvitset riittävän teknologia- ja dataymmärryksen. Data yhdistää markkinoinnin suoraan liiketoimintaan. Tämä tarkoittaa hyvässä ja pahassa sitä, että markkinoinnin arvo voidaan nykypäivänä todentaa. Toisaalta teknologiainvestointeihin saa upotettua hurjan määrän rahaa. Nykypäivänä markkinointijohtaja tiimeineen menestyy silloin, kun hän pystyy linkittämään omat lyhyen ja pitkän tähtäimen suunnitelmansa ja tavoitteensa osaksi teknologia- ja datakehityksen etenemissuunnitelmaa. Kaikki kehitys on saatava tuottamaan. Muista siis, että teknologia- ja dataymmärrystä ei voi ulkoistaa kokonaan muualle, vaan riittävä ymmärrys on elinehto sinun ja tiimisi onnistumiselle.

Ja lopuksi sinulta vaaditaan oikeita kumppanivalintoja. Kaikki yllä mainitut hyveet lentävät romukoppaan, jos valitut kumppanit eivät halua tai osaa toimia oikealla asenteella ketterästi asioita kehittäen, ja jos heiltä puuttuu tarvittava, paikoin laajakin teknologia- ja dataymmärrys. Valitse siis kumppanisi edelleen huolella mutta nimenomaan näitä edellä mainittuja asioita korostaen.

Rohkeasti rattiin!

Hyvää datavetoista markkinointia syntyy silloin, kun oma markkinointiväki ja valittujen toimistojen edustajat yhdessä muodostavat moniosaajatiimin, joka toimii ketterästi koko ajan kehittäen toimintaa liiketoimintalähtöisesti. Paperilla tämä vielä kuulostaa helpolta, mutta todellisuudessa transformaation toteuttaminen on vaikeaa. Jos haluat varmistaa, että et päädy kuskin paikalta pelkääjän paikalle tai putoa kokonaan kyydistä, pyydä markkinoinnin transformaatioon erikoistuneilta konsulteilta apua. Me autamme mielellämme.

Jukka Sundquist, toimitusjohtaja, Nordic Morning Finland Oy

Lisää kumppanisisältöä