ILMOITUS: Nordic Morning -kumppaniblogi

Jarkko Vepsäläinen, Sitrus Agency 29.9.2015 12:20 päivitetty 4.2.2016 09:37

Sisältömarkkinoinnin nousu ja uho

Yrityksille tästä jauhamisesta saattaa jäädä käteen vain se, että perinteiset markkinoinnin keinot eivät enää riitä. Pitää tehdä sisältömarkkinointia, joka on kuulemma isosti sitä sosiaalista mediaa.

Syvemmälle markkinointipuheiden maailmaan uskaltautuessaan yritykselle voi tulla paniikki siitä, että tulospulkka pitäisi kääntää nopeasti täysin digitaaliseksi. Olisi tehtävä tv-tasoisia videosarjoja Youtubeen ja viraalivideoita, oltava koko ajan livenä, twiitattava, lätkittävä statuksia, täräytettävä instakuvia useampi päivässä ja julkaistava pitkiä artikkeleita omilla sivuilla. Näiden lisäksi olisi vielä varmistettava näkyvyys perinteisissä medioissa, sillä voihan olla, että viraalivideoksi kaavailtu filkka ei lennäkään.

Monessa yrityksessä käydään sisäistä vääntöä eri osastojen välillä esimerkiksi kotisivujen mainospaikkojen herruudesta, koska osastoilla on lähtökohtaisesti vain omat tavoitteensa. Siiloutumisen vuoksi hyviä käytäntöjä ja onnistumisia ei jaeta aktiivisesti. Sisältömarkkinoinnista tietää lähinnä markkinointi ja viestintä. Johtoa sisältömarkkinointi ei ehkä kiinnosta ja myynti nauraa päin näköä näille ”markkinoinnin hömpötyksille”.

Kuulostaako tutulta?

Mutta ei auta, sillä vauhti kiihtyy. Hiipuvan kivijalkamyymälän kaveriksi pitäisi rakentaa dynaaminen digijalkamyymälä, verkkokauppa, yhteistyössä myyntipuolen naureskelijoiden kanssa. Mikä neuvoksi, miettii markkinointipäällikkö, jonka työtä mitataan Facebook-tykkäysten määrällä ja brändin huomioarvon kehityksellä.

On kriittisen tärkeää olla juuttumatta muotisanoihin. Sisältömarkkinointi on vain se uusimman lastenelokuvan hahmoilla kuvitettu markkinoinnin laastari. Sisältöä tulisi miettiä bisneksen ytimessä, sillä se määrittää yrityksen olemassaoloa ja menestystä aivan kuin visio, missio ja strategia. Sisältömarkkinointi on nimensä mukaisesti markkinointia ja kaikki markkinointi on sisältöä. Jos kerran on sisältömarkkinointia, tarvitaan myös sisältömyyntiä, sisältöviestintää, sisältöasiakaspalvelua, sisältötuotekehitystä, jne. Sisältö nivoo yrityksen kaikki toiminnot yhteen yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Sisällöt ovat yritykselle yhtä tärkeitä kuin työntekijät. Mitäpä jos ajattelisit hetken yrityksesi sisältöä työntekijöinä: onko sisältö myynnin väsymätön kaupantekijä, joka laulattaa kivijalkamyymälän ovipumppua päivät pitkät ja soittaa sooloa digijalkasi kassakoneella jossain päin maailmaa, kun itse nukut?

Paitsi laadukasta, sisällön on oltava ennen muuta fiksua, älysisältöä, jolla on paikkansa yrityksen sisältöekosysteemissä ja asiakkaan polulla. Fiksu sisältö kiinnittää huomion oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Onko sisältö esimerkiksi yrityksen siivoojana fiksu ja varoittaa asiakkaita paperilapulla vessan ovessa, kun lattia on märkä? Vai käykö niin, että miljoonasopimuksen kynnyksellä huippuasiakas tekee Jackie Chaninkin mielestä näyttävän ilmalennon vessassa ja laskeutuu vain hänelle räätälöity, vaaleanharmaa puku iskua olemattomasti pehmentäen vessan lattialle?

Sisältö on lähin kosketuspinta asiakkaisiin. Jokaisella yrityksen ja asiakkaan kohtaamispisteellä on merkitystä, jopa ratkaisevaa merkitystä. Yritysten tulevaisuus riippuu paljon siitä, kuinka ne onnistuvat valjastamaan sisältönsä ekosysteemiksi, joka palvelee mahdollisimman tehokkaasti yötä päivää, tahkoten rahaa ja luoden brändiä asiakkaiden mielissä.

Yritykset, teidän sisältönne ansaitsevat teiltä parempaa, jatkuvampaa ja yhtenäisempää huolenpitoa, jotta voitte vastata tulevaisuuden haasteisiin ja pärjätä taistelussa asiakkaiden suosiosta. Sen sijaan, että kysytte, mitä sisällöt voivat tehdä yrityksellenne, kysykää, mitä yrityksenne voi tehdä sisällöille.

Jarkko Vepsäläinen, sisältöstrategi, Sitrus Agency.

Jarkko ei voinut arvata mihin pienenä poikana vanhempien tietokoneella pelatut seikkailupelit lopulta veisivät. Syttyi ihastus tarinankerronnan ja teknologian kykyyn luoda maagista tunnetta ihmisille. Hänen intohimonsa tänä päivänä on ymmärtää uuden tarinankerronnan voima ja sen mahdollisuudet sekä luoda sen avulla uutta – tarinoita jotka vievät kokijansa raketilla kuuhun.

Sitrus Agency on Tukholmassa, Norjassa, Tanskassa ja Helsingissä toimiva sisältötoimisto, jonka missiona on tuoda sisältö jokaisen brändin ytimeen. Sitrus on osa Nordic Morning -viestintäkonsernia.

Lisää kumppanisisältöä