KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Taloustutkimus

Kari Roose 29.4. 08:00

Auton valintaperusteet muuttuvat – vai muuttuvatko?

Aika moni meistä harkitsee auton ostoa muutaman seuraavan vuoden aikana. Aika moni varmasti myös miettii uuden auton ”ilmastoystävällisyyttä” – niin paljon medioissa ja kahvipöydissä ilmastonmuutoksesta ja yksittäisen ihmisen valinnoista on viime aikoina puhuttu. Mutta millä lähtötiedoilla uuden auton ilmastovaikutukset osataan ottaa huomioon?

Jokainen autonomistaja osaa ajatella auton polttoaineen kulutusta ja siihen liittyviä kustannuksia. Aika moni tietää myös, että auton päästöjä mitataan hiilidioksidipäästöjen avulla grammoina per kilometri. Mutta sitten ne ongelmat alkavatkin. Uudet ”ilmastoystävällisemmät” vaihtoehdot tavallisen bensa- tai dieselkoneen tilalle olisivat joko itselatautuva hybridi, ladattava hybridi, täyssähkö- tai kaasuauto. Mikä näistä olisi paras ilmaston kannalta ja mikä lompakon?

Kuinka moni osaa oikeasti harkita, millainen moottori sopii parhaiten omaan ajotarpeeseen? Entä onko valmis käyttämään uutta autoa siten, että hyödyt todella tulevat esiin? Joidenkin tutkimusten mukaan esim. ladattavien hybridien omistajat ajelevat yllättävän paljon pelkällä bensalla, kun eivät jaksa ladata autojensa sähköakkuja. Silloin eivät hybridin hyödytkään toteudu, vaan lopputulos on todennäköisesti jopa huonompi kuin perinteisellä bensakoneella ajettaessa.

Iso kysymysmerkki on myös auton valmistus ja siihen liittyvät päästöt. Vaikka sähköauto ei ajossa tuottaisikaan hiilidioksidipäästöjä, niin autoa valmistettaessa niitä syntyy paljon enemmän kuin tavallisen bensa- tai dieselauton kohdalla johtuen akkujen valmistusprosessista. Saksalaisen Ifo Instituten tuoreen selvityksen mukaan esim. Tesla tuottaa enemmän päästöjä per kilometri kuin diesel-Mersu, kun päästöjä tarkastellaan 10 vuoden periodilla ja akkujen valmistus otetaan huomioon. Miten sitten asia on kaikkien eri hybridien osalta, joita meillä on kaupoissa tarjolla? Ja entä se näkökulma, että valmistuksen päästöt jäävät valmistusmaahan ja auton käyttömaa hyötyy vähäpäästöisestä autosta puhtaamman hengitysilman muodossa. Toisaalta ilmastomme on loppupeleissä globaali eli mitään päästöjä emme pääse karkuun.

Markkinatutkijana mietin hieman sitä, että miksi kotimaiset autotalot ovat aika vähän ottaneet asiaan kantaa. Kukaan ei ole oikein ottanut edelläkävijyyttä ilmaston huomioon ottavana autotalona. Ei ainakaan kovin näkyvästi. Argumentaatio on edelleen enimmäkseen perinteisellä miten rahoitat uuden autosi -akselilla. Eivätkö autotalot vielä tiedosta sitä, miten paljon lähitulevaisuudessa ympäristöasiat autonostossa painavat? Vai painavatko?

Olisiko tässä jollakin toimijalla nyt mahdollisuus erottautua kilpailijoistaan tarjoamalla helposti pureksittavaa faktatietoa ympäristöystävällisestä auton valinnasta? Eli miten helpottaa kuluttajaa oman hiilijalanjälkensä pienentämisessä niiden vaihtoehtojen kanssa, joita meillä on nyt tarjolla. Voi olla, että tällaiselle palvelulle olisi aiempaa enemmän kysyntää. Kuten myös tutkimukselle siitä, mitä suomalaiset kuluttajat ja autonostajat asiasta oikeasti ajattelevat ja miten paljon he tällä hetkellä näistä asioista oikeasti tietävät.

Kari Roose, tutkimusjohtaja, CMO, Taloustutkimus Oy

Lisää kumppanisisältöä