KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: TALOUSTUTKIMUS

Kari Roose 12.11. 08:00

Miksi ihmeessä ruoalla on vain yksi hinta? Ravintolassa.

 

Kun menen ostamaan kaupasta ruokaa, niin valitsen pakkauskoon kulloisenkin tarpeeni mukaan, usein esimerkiksi pienemmät 200 gramman leikkelepakkaukset riittävät normiarkeeni. Kun tankkaan autoni niin otan sen verran bensaa mitä tarvitsen ja maksan siitä määrää vastaavan summan rahaa huoltoaseman pitäjälle. Todella monessa tuotteessa tai palvelussa kuluttajalla on mahdollista valita ostettava määrä, ja myös tuotteesta tai palvelusta maksettava hinta elää ostetun määrän mukaan. Paitsi ruokaravintolassa.

Kun menen ravintolaan syömään niin minulle tarjoillaan vain yksi annoskoko, riippumatta siitä onko minulla pieni vai iso nälkä, tai minkä kokoisia ruoka-annoksia olen ylipäätään tottunut syömään. Tai tarvitsen. Miksi ihmeessä?

Olin viime viikonloppuna naisystäväni kanssa syömässä eräässä ihan kivassa ravintolassa, ja ryhdyin ajattelemaan tätä asiaa. Kumpikaan meistä ei pystynyt syömään annostaan loppuun, ne olivat niin isoja. Tosin ravintolan nimikin alkoi sanalla Fat. Annokset olivat myös hintavia suhteessa monen kilpailijan tuotteeseen, esim. syömäni pizza 22 euroa. Meille olisi riittänyt ihan hyvin puolikkaat annokset, vaikka 2/3-osan hinnalla. Mutta se ei ole tietenkään mahdollista. No, ei ole myöskään mahdollista, että itse menisin ko. ravintolaan toista kertaa maksamaan jäteastian täyttämisestä ylijääneellä ruoka-annoksellani.

Jos asiaa ajattelee niin näinhän se on lähes aina. Jos ei lasten nakit ja muusi kiinnosta niin ravintolat tarjoavat yleensä vain yhden annoskoon. Siis ruoassa. Viinin sentään saa valita 12, 16 tai 24 cl koossa. Mutta ei ruokaa.

Kannustaisinkin ravintoloita miettimään voisiko ruoista olla saatavana 2 tai 3 eri annoskokoa, vaikka kansainvälisestikin ymmärrettävästi Small, Medium ja Large. Eri nälkään, erilaisille ihmisille, eri hintaan. Ja sitä paitsi ylisuuri ja ylikallis annos ehkäisee tehokkaasti myös alkuruoan tai jälkiruoan tilaamista, eikä voine olla optimaalinen kokonaismyynninkään kannalta. Tuotannollinen ongelma? Ei kai nyt sentään, figure it out. Ja ei, se ei nyt riitä, että joskus alkuruokia saa tilata myös pääruokakoossa.

Luulen, että useat annoskoot voisi kääntää nopeasti myös kilpailueduksi. Jos epäilyttää, niin aiheesta voi tietysti tehdä etukäteen markkinatutkimuksen ja hankkia kuluttajilta vahvistuksen asiaan. Vink vink. Sillä tunnettuahan on, ettei tällaisella yhden miehen äänellä ole mitään tilastollista painoarvoa.

Kari Roose, tutkimusjohtaja, CMO, Taloustutkimus Oy

Lisää kumppanisisältöä