Kaupallinen yhteistyö: Tori.fi, Schibsted Media Group

Mika Räihä 19.3. 08:00

Vertaiskauppamedia on vastuullisen brändin mahdollisuus

Kuluttajat pyrkivät tekemään arjessaan vastuullisia valintoja ja sitä vaaditaan myös yrityksiltä. Vertaiskauppamedia on paikka, jossa vastuullinen brändi näkyy positiivisessa mielessä.

Muistatko vielä 1990-luvun ja sitä edeltävien vuosikymmenien tavarankeruuvimman? Tuolloin sotien jälkeen kasvatetut sukupolvet opetettiin arvostamaan tavaraa ja yltäkylläisyyttä, mikä näkyi kirjoja tursuilevina kirjahyllyinä, monikymmenosaisina astiastoina ja vuodenajan mukaan vaihdettavina verhoina.

Myös tänään on koteja, jotka pullistelevat tavaraa. Mutta yhä enemmän on myös niitä, joissa säilötään vain tarpeellista tavaraa ja tarpeeton pannaan rivakasti kiertoon. Näissä kodeissa konmaritus ja kiertotalousajattelu ovat osa jokapäiväistä elämää ja kestävä kehitys on tärkeä arvo aiemmin jyllänneen materialismin tilalla. Nämä taloudet elävät katse tulevaisuuteen suunnattuna, eivät vain hetkellisen nautinnon huumassa.

Kuluttaja haluaa laatua, ei krääsää

Kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut viime vuosina rajusti. Kun aiempina vuosikymmeninä arvostettiin tavarapaljoutta ja haalittiin ympärille materiaa, keskitytään tänä päivänä ostamaan tuotteita, jotka on valmistettu vastuullisesti ja joiden arvo pysyy. Tavaran laatu päihittää sen määrän. Myös käytettyyn tavaraan liittyvät tarinat kutkuttelevat kuluttajan ostohaluja.

Eettisiä arvoja ja kiertotaloutta painottava kuluttajakäyttäytyminen vaatii vastuullista toimintaa myös yrityksiltä: tuotteiden valmistuksessa pyritään minimipäästöihin, työntekijöiden työoloihin kiinnitetään huomiota ja lähituotteita arvostetaan pienen hiilijalanjäljen ja paikallisuuden vuoksi.

Samalla laadukkaat brändit, kuten Marimekko, Iittala ja Isku, ovat nousseet uudenlaiseen arvoon, kun niiden laatu kestää isältä tyttärelle ja jo vuosia käytössä olleiden tavaroiden jälleenmyyntiarvo on yhä korkea.

Vertaiskauppamedian mahdollisuudet puhuttelevat mainostajia

Kun kierrätys ja vertaiskauppa ovat arkipäiväistyneet, on toiminnan ympärille syntynyt myös paljon uutta liiketoimintaa. Hyvä esimerkki tällaisesta vastuullisuudesta ja kuluttajien todellisista tarpeista ponnistavasta liiketoiminnasta on vertaiskauppamedia, jonka tavoitteena on tehdä tavaran kierrätyksestä ja kuluttajien välisestä kaupasta helppoa ja kaikille mahdollista. Tässä on onnistuttu hyvin, sillä esimerkiksi Suomen suurimmassa vertaiskauppamediassa Torissa vierailee kuukausittain jopa 2,1 miljoonaa kävijää.

Kuluttajakäyttäytymisen muutosten myötä vertaiskauppa on saavuttanut nopeasti miljoonabisneksen mitat ja tähän ovat myös monet mainostajat havahtuneet. Kun sivuilla vierailee noin puolet Suomen kansasta, on se myös mainosmediana ainutlaatuinen.

Tampereen yliopisto ja Kaupan liitto arvioivat tutkimuksessaan, että käytetyn tavaran myyminen ja ostaminen tulee kasvamaan entisestään. Vertaiskauppamediassa on mainostajalla tilaisuus päästä hyödyntämään kuluttajien todellisia ostoaikeita ja erittäin tarkkaa kohdentamista.

Kuluttajan ostopolkun on vuosien myötä muuttunut niin, että se alkaa käytetystä tavarasta. Suurin osa myös uutta tavaraa etsivästä massasta käy siis ennen ostopäätöksen tekemistä vertaiskauppamediassa - jos ei muuta, niin vakoilemassa brändien jälleenmyyntihintoja. Kun merkkituotteen jälleenmyyntiarvo todetaan korkeaksi, alkaa myös uuden tuotteen ostaminen houkuttaa. Ja näin vastuullinen brändi saa tuotteelleen ostajia olemalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan - ja oikeanlaisina toimijoina. Sellaisina, jotka sitoutuvat liiketoiminnassaan vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen.

Mitä luulet, kuinka monella brändillä on vielä varaa pysytellä poissa vertaiskauppamedian kovasta nousukiidosta?

 

Mika Räihä, Commercial Director, Tori.fi, Schibsted Media Group

Lisää kumppanisisältöä