Musiikki

Aleksi Ylä-Anttila 22.3. 09:31

Artistit eivät enää vieroksu brändiyhteistyötä – Ellinoora: "Ensivaikutelma on todella tärkeä"

Antti Nikkanen
"Pitää olla sellainen kuin on. Jos joku asia tuntuu lähtökohtaisesti väärältä, ei missään tapauksessa kannata tehdä", sanoo Ellinoora.

Yhteistyö brändin kanssa voi olla artistille tietoista artisti-imagon rakennusta toimivampi tapa tuoda esille uusia puolia itsestään.

Levy-yhtiö Warner Music Finland alkoi vuonna 2015 panostaa omaan kaupalliseen osastoon tavoitteenaan auttaa yrityksiä ymmärtämään kaupalliset mahdollisuudet artistien kanssa.

Robert ”Roope” von Alfthanin johdolla asiat saatiin aikoinaan nopeasti kannattavaksi ja samalla huomattiin, mihin suuntaan asioiden pitäisi tulevaisuudessa kehittyä. Muutamassa vuodessa kaupalliset yhteistyöt kasvoivat kovaa vauhtia ja tammikuussa 2019 Warner lanseerasi Brand & Artist Services -osaston entisen b-to-b-osaston työn jatkajaksi.

Nuori Brand & Artist Services on musiikkiyhtiön kaupallisen johtajan Ville Ahtiaisen mukaan kasvanut nopeasti vahvaa tulosta tekeväksi omaksi osastokseen, josta kertoo myös osaston vahvistaminen uusilla kokeneilla markkinointialan ammattilaisilla. Viimeisimpänä joukkoon liittyi alkuvuodesta aiemmin muun muassa OMD Finlandin Business Unit Directorina ja Account Directorina työskennellyt Sanna Tamminen.

"Helmikuun puolivälissä alkuvuoden aikana tehtyjen markkinointiyhteistyösopimusten arvo lähentelee ennätyksellisesti jo miljoonaa euroa. Tosin neuvottelut ovat yleensä pidemmältä ajalta", havainnollistaa Ahtiainen.

Warner Music Finlandin Brand & Artist Services -osaston tiimiin kuuluvat Sanna Tamminen (edessä), Robert "Roope" von Alfthan (keskellä) ja Ville Ahtiainen. | Kuva: Antti Mannermaa

 

Artististit ja erilaiset mielipidevaikuttajat kiinnostavat nyt kovasti mainostajia. Useat mainostajat miettivät, miten ne voivat löytää uusia asiakkaita ja tehdä brändistä kiinnostavamman nuoren yleisön silmissä.

"Musiikkia kuunnellaan, käytetään ja kulutetaan tällä hetkellä enemmän kuin koskaan. Artistit ovat monille faneille kaikkein suurimpia idoleita. Jos löytyy artisti, jonka persoona ja arvot sopivat hyvin yhteen brändin kanssa, brändi voi tavoittaa nuoria, uuden sukupolven aikuisia ihmisiä", sanoo Ahtiainen.

Markkinointiyhteistyö artistin ja brändin välillä voi tarkoittaa lähes mitä tahansa isoista mainoskampanjoista yksinkertaiseen someyhteistyöhön.

Warnerin artisteiteihin lukeutuvat Arttu Wiskari ja Ellinoora kokevat, että kaupallinen yhteistyö on nykyisellään piristävä ja luonteva osa esiintyvän artistin työnkuvaa.

Tätä kautta molemmat osapuolet tavoittavat uusia ihmisiä, jotka näkevät, että myös tällaiset asiat ovat artistin sydäntä lähellä. Se voi usein olla tietoista brändin rakennusta toimivampi tapa tuoda esille uusia puolia itsestään.

"Yhteistyö on hyvä tapa tuoda esille itselle tärkeitä asioita. Tämä tukee omaa brändiä ja artisti-imagoa. Kun yhteistyö on oman näköistä, ei tarvitse pelätä joutuvansa ikinä selittelemään mitään", Wiskari sanoo.

Arttu Wiskari on tähdittänyt tänä vuonna myös omasta tuotantoyhtiöstään Mökkitie Recordsista kertovaa tv-sarjaa. | Kuva: Lars Johnson

 

Ellinooran arvion mukaan aika on nyt erilainen musiikki-, vaikuttaja- ja artistimaailmassa. Vanhaan aikaan artistit ovat olleet usein ikonisia, liki myyttisiä hahmoja, joista ainoa merkittävä tietolähde musiikin lisäksi on ollut Suosikki-lehden haastattelu.

"Nyt ihmiset haluavat nähdä lavalla ihmisiä. Kaipaamme inhimillisyyttä. Se on meille armollisempaa. Ei tarvitse mennä enää poptähden muottiin. Voimme olla aidosti sitä, mitä olemme, kunhan oma sanoma ja tekeminen ovat jotenkin hanskassa", kiteyttää Ellinoora.

Ellinoora kertoo olevansa melko tarkka ja valikoiva yhteistöiden kanssa. "Mutta olen lojaali kaikille, joiden kanssa teen yhteistyötä. Toivon, että sama pätee toiseen suuntaan." | Kuva: Antti Nikkanen

 

Mikäli Ellinooralla on brändistä hyvä fiilis ja tuntuu, että yhteistyö olisi luontevaa, hän kertoo kuuntelevansa ehdotuksen mielellään. Levy-yhtiö auttaa artisteja valikoimalla tarjousten joukosta ne, jotka alustavasti saattaisivat heitä kiinnostaa.

"Jos asiat tuntuvat hyviltä ja niitä on kiva tehdä, kaikki on kotiin päin. Arvostan ja myös edellytän sitä, että minua kuunnellaan. Keskustelu loppuu lyhyeen, jos vain sanotaan, että sinun täytyy tehdä näin. Ensivaikutelma on todella tärkeä", Ellinoora sanoo.

Lue lisää artistien ja brändien yhtesityöstä ja sen eri muodoista tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 6/2019.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.