Henkilö

Ville Perttula 24.8.2018 09:44

Asiakaskokemuksella on strategista arvoa yritykselle – Jaakko Männistö: "Yritysten pitää miettiä, miten palvelu koetaan"

Kimmo Haapala
Feedbacklyn toimitusjohtaja ja Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Jaakko Männistö kuuluu myös virtuaalisen markkinointitapahtuman Markkinointisummitin järjestäjiin.

Feedbacklyn toimitusjohtaja sai idean asiakaskokemusta mittaavista työkaluista opiskeluaikoina.

Feedbacklyn toimitusjohtaja Jaakko Männistö nostettiin kesäkuussa CX Network -nimisen asiakaskokemusalaa seuraavan median 30 under 30 -listalle, jolla on nuoria asiakas- kokemusalan vaikuttajia, kuten Facebookin markkinointipäällikkö Sophie Cartwright.

Ruoholahdessa toimistotalon aulassa istuva 29-vuotias toimitusjohtaja pohtii palkinnon merkitystä.

”En voi rehellisesti väittää olevani missään maailman paras, mutta onhan tämä yritykselle hieno meriitti. Etenkin kun myymme palveluitamme ulkomaille."

Feedbackly tekee työkaluja, joiden avulla esimerkiksi verkkokaupat voivat mitata asiakaskokemusta. Yrityksen asiakkaita ovat muun muassa Helsingin kaupunki ja K-Rauta.

Idea asiakaskokemuksen mittaamisesta syntyi Männistön opiskeluaikoina, jolloin hän pyöritti sivutoimisesti Turun kauppatieteiden ylioppilaiden omistamaa monialayritystä Profeaa. Tuolloin hänelle tuli ongelma: asiakkaiden tyytyväisyyttä ja kokemusta ei pystynyt mittaamaan jatkuvasti.

”Sellaista ohjelmaa ei ollut. Jos sellaisen olisi tilannut, se olisi maksanut 50 000–100 000 euroa enkä olisi edes saanut sellaista kuin halusin.”

Nyt asiat ovat menneet eteenpäin. Männistön mukaan asiakkaiden kokemusten mittaaminen on yhä useammalle yritykselle strateginen asia. Männistö kuitenkin muistuttaa, että seurannan täytyy olla jatkuvaa.

”Asiakaskokemuksen pitäisi olla koko ajan yritysten kärkijuttu. Yritysten pitää miettiä, miten asiakkaat kokevat saamansa palvelun.”

Lue Jaakko Männistön tarina uudesta Markkinointi & Mainonnasta (14/2018).

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö