Syksyn näkymät

Jyri Tuominen 7.9.2018 09:08

Data ohjaa mainoseuroja – toimistot odottavat kasvun syksyä

Tiina Somerpuro
Marketing Clinic toimitusjohtaja Catharina Stackelbergin mukaan asiakasymmärrys ja fiksu datan käyttö ovat nyt vahvasti mukana yritysten strategioissa. "Asiakkailla menee hyvin. He investoivat kasvuun."

Data auttaa, kun brändit hakevat vastinetta markkinointieuroilleen. Toimistot odottavat markkinointiviestinnän kysynnän kasvavan syksyllä. Onnistuminen edellyttää kaikilta jatkuvaa uudistumista.

Alkuvuosi oli vahva markkinointiviestinnän toimistoille. Monet toimistot ovat hyvässä kasvuvauhdissa, ja alaa uhkaa osaajapula. Toimistot panostavat dataan, sen hyödyntämiseen ja elämyksellisyyteen, ja tarvitsevat entistä enemmän eri alojen osaajia.

Brändien markkinointipanostukset eivät välttämättä ole keskimäärin kasvaneet, mutta yritykset kohdistavat niitä yhä enemmän perinteisen median ulkopuolelle.

Mediamainontaan käytetty raha pieneni alkuvuonna 2,4 prosenttia edellisvuodesta Suomessa. Selkein trendi oli printin mediamyynnin lasku, jota radio- ja verkkomainonnan kasvu kompensoivat.

Marketing Clinicin toimitusjohtajan Catharina Stackelbergin mukaan monien asiakkaiden oma markkina muuttuu uuden kilpailun ja digitalisaation takia. Se tarjoaa mahdollisuuksia yrityksille, ja ne hakevat voimakasta kasvua ja uusia bisnesmalleja.

Stackelberin mukaan asiakasymmärrys ja fiksu datan käyttö ovat vahvasti mukana yritysten strategioissa.

Dentsu Aegis Networkin toimitusjohtaja Nermin Hairedin kertoo, että toimisto on todella tyytyväinen Suomen markkinaan ja asiakkaisiin tällä hetkellä. "Läpi yksiköiden näkyy, että asiakasyritykset haluavat tuoda markkinoinnin lähelle liiketoimintoja." | Kuva: Satumaari Ventelä

Samaa sanoo Dentsu Aegis Networkin toimitusjohtaja Nermin Hairedin.

”Markkinointi nähdään enemmän ja enemmän strategisena kulmahuoneen agendalla olevana asiana, joka tukee ja on osa liiketoimintaa. Aina ei ole ollut näin”, Hairedin toteaa.

Digitalisaatio vie myös markkinointia eteenpäin.

”Se mitä pystytään automatisoimaan, automatisoidaan. Tilaa jää innovatiivisille ja luoville ratkaisuille, kun aivotyöhön jää enemmän aikaa”, Hairedin pohtii.

Toimistojen vetäjät mainitsevat myös herkän reagoimisen yhteiskunnassa puhuttaviin teemoihin. Viestinnän täytyy olla enemmän kuin tuotteen markkinoimista, sanoo Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.

”Kaikki turhan myyminen on helvetin epäseksikästä tänä päivänä. Markkinointi rakentaa populaarikulttuuria, ja esimerkiksi aitouden, vastuullisuuden ja tasa-arvoisuuden teemat nousevat esiin. Yritykset joutuvat miettimään, mitä hyvää ja millaista merkitystä ne tuovat asiakkaille.”

Asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin vastataan toimistoissa muun muassa palkkaamalla uudenlaisia osaajia sekä rakentamalla uudenlaisia tiimejä ja yhteistyömalleja.

Mirumissa perustettiin uusi positio, Chief Experience Officer. Kokemusjohtajaksi nimitetyn Lili Ermezein tehtävänä on auttaa asiakkaita luomaan kokonaisvaltaisia brändi- ja asiakaskokemuksia.

Mirumin toimitusjohtajan Arif Samaletdinin mukaan toimistoon on tullut tekijöitä muun muassa teknologia- ja data-analytiikkayrityksistä sekä design- ja mediatoimistoista.

”Brändi ja asiakaskokemus nähdään yhtenä kokonaisuutena eikä kahtena eri asiana”, Samaletdin toteaa.

Someen, brändien omiin medioihin sekä tapahtumiin panostaminen on vähentänyt perinteisen median mainostuloja, kuten markkinatutkimusyritys Kantar TNS:n tilastoista ilmenee. Mediamainonnan lasku on tullut tänä vuonna kokonaan printistä. Verkkomainonnan lisäksi televisio- ja radiomainonta ovat olleet nousussa.

Lue laaja artikkeli syksyn näkymistä tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 15/2018.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö