Henkilö

Jani Niipola 22.2. 10:54

Designmaailman tähti Jessica Walsh uskoo leikin voimaan – "Luovuuden ytimessä on uuden löytäminen kokeilemisen kautta"

32-vuotias Jessica Walsh työskentelee toisena osakkaana maineikkaassa Sagmeister & Walsh -designtoimitoimistossa. Toimiston asiakkaita ovat muun muassa Levi's, The New York Times ja Adobe.

Jessica Walsh on yksi Vuoden huiput -festivaalin pääpuhujista.

Newyorkilainen luovuus on sitä, että tekee deittailun vaikeudesta internetperformanssin. Tai monethan tekevät sitä sosiaalisessa mediassa koko ajan, mutta Jessica Walsh, 32, loi ilmiön vuonna 2016.

40 Days of Dating oli performanssi ja ihmiskoe, jossa graafinen suunnittelija Walsh ja hänen ystävänsä Timothy Goodman deittailivat keskenään 40 päivän ajan ja kuvasivat kaiken vi­deolle. Projektisivusto on saanut yli 30 miljoonaa lukijaa.

”Tärkein opetus oli rentoutua, olla oma itseni huolehtimatta liikaa deittailusta tai oikean ihmisen löytämisestä. Rakkautta ei kuulemma voi jahdata ja ehkä se on totta”, Wash kertoo sähköpostilla.

”Kokeen aikana olin stressaantunut ihmissuhteista, liiallisesta työnteosta ja epäterveellisistä elämäntavoista. Koe (ja terapia) auttoi minua ymmärtämään, että minun pitää vain pitää huoli itsestäni. Kokeen päätyttyä olin oikeassa mielentilassa: rentoutunut, tasapainossa ja huoleton”, Walsh kertoo.

Tällä haastattelulla on kuitenkin onnellinen alku. Muutama kuukausi ihmiskokeensa jälkeen Walsh löysi elämänsä rakkauden.

Maaliskuun alussa Jessica Walsh saapuu Helsinkiin puhumaan. Hän on yksi keynote-puhujista Grafian Vuoden huiput -festivaalilla, joka järjestetään 7. maaliskuuta. Palkittu suunnittelija kiertää ympäri maailmaa puhumassa muun muassa leikin tärkeydestä työssä.

Mitä luova leikki, creative play, sinulle tarkoittaa?

”Leikki on mielentila, jossa kokee niin sanottua flow’ta ja on täydellisessä tasapainossa haasteen ja tilaisuuden osalta suhteessa omiin taitoihinsa. Voit ”leikkiä” vaikkapa peleissä tai myös työtehtävissä. Se vain tarkoittaa, että annat itsellesi aikaa ja tilaa kokeilla ilman pelkoa epäonnistumisesta”, Walsh sanoo.

”Olen kiinnostunut tästä vakavammasta leikin muodosta ja siitä, miten voimme hyödyntää tätä mielentilaa työssämme. Luovuuden ytimessä on uuden löytäminen kokeilemisen kautta. Huumori on elintärkeää, jotta oma mielesi löytää ainutlaatuisia yhteyksiä eri asioiden välillä.”

Lue Jessica Walshin haastattelu kokonaisuudessaan uudesta Markkinointi & Mainonnasta (4/2019).

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.