Ilmastonmuutos

Ville Perttula 30.11.2018 09:59 päivitetty 30.11.2018 12:46

"Ihmiset odottavat yrityksiltä konkreettisia ja aitoja tekoja" – M&M kysyi, miten ilmastonmuutos näkyy toimistojen asiakkaiden toiminnassa

Vastuullisuus vaatii yrityksiltä vilpittömyyttä ja korostettua läpinäkyvyyttä.

"Vastuullisuus on ollut vahvistuva trendi jo useamman vuoden, mikä näkyy työssämme varsinkin ympäristöön ja kuluttamiseen liittyen. Vastuullisuudesta viestitään selkeästi aktiivisemmin. Yritysten pitää sitoutua sataprosenttisesti kasvattamaan arvomaailmasta lähtevät ajatukset konkreettisten tekojen tasolle. Monet varmasti miettivät, miten erottautua tästä vastuullisuusmassasta, kun kaikki siitä puhuvat. Vastuullisuusviestintä on tekojen kautta viestintää. Antaa siis tekojen puhua.”

Anna Lehtisalo

Villivisio, toimitusjohtaja

”Yhä useamman brändin visiona on olla rakastetuin omalle kohdeyleisölleen. Pystyäkseen lunastamaan paikan asiakkaansa tai oman henkilöstönsä sydämessä on brändin toimittava lähtökohtaisesti vastuullisesti, otettava kantaa ympärillä tapahtuviin asioihin ja ilmiöihin ollen aidosti puolesta tai vastaan. Lisäksi työntekijät hakevat työlleen entistä vahvemmin merkityksellisyyttä. Sen etsimisessä auttaa, kun oma työ ja työpaikka toteuttavat oikeita asioita isossa kuvassa. Näin ollen voisin väittää, ettei kukaan voi sivuuttaa ilmastonmuutosta. Edellä kuvattuja asioita pohditaan parhaillaan useiden yritysten johtoryhmissä, eikä vähiten tuoreen IPCC-raportin johdosta. Trendi näkyy myös mainostoimiston arjessa.”

Sami Tikkanen

TBWA:n toimitusjohtaja Sami Tikkanen.

TBWA\Helsinki, toimitusjohtaja

”Asiakkaat pitävät ilmastokriisin ennaltaehkäisyä ja ilmastonmuutokseen sopeutumista yleisesti tärkeänä ja omaan toimialaansa vaikuttavana asiana. Vastuulliset edelläkävijäthän ovat huomioineet ilmaston jo pitkään liiketoimintansa strategisessa ytimessä. Nyt paine on lisääntynyt IPCC:n raportin jälkeen selvästi. Niidenkin yritysten, jotka eivät ole olleet 'pakotettuja' muuttumaan, mindset on muuttunut lyhyessä ajassa. Temppujen sijaan yritykset hakevat isompaa ja vaikuttavampaa yhteistyötä myös tahojen kanssa, jotka aikaisemmin on nähty 'vihamielisinä'. Yrityksillä on selvästi halua kannustaa myös poliitikkoja konkreettisiin tekoihin ilmaston lämpenemisen hillitsemiseksi.”

Kirsi Piha

Ellun Kanat, viestinnän tekijä

”Ei varmasti ole suomalaista mainostajaa, jolla ei olisi ilmastonmuutos ja ympäristö huomioitu liiketoimintastrategiassaan. Mainonnan kärkiviestiksi tai kampanjateemaksi ilmastonmuutos ei vielä ole valikoitunut. Monella toimialalla se olisikin falski lupaus. Sitten kun, ja se hetki lienee lähellä, että yritys voi aidosti luvata arvoistaan, toiminnastaan ja tuotteistaan käsin, että se on parempi valinta ilmastonmuutoksen ehkäisemiseen, siitä tulee varmasti brändin pääsanoma.”

Tommi Laiho

Folk, toimitusjohtaja

”Parhaillaan työstämme pitkäaikaisen asiakkaamme kanssa kierrätyskulmalla toimenpiteitä. Ilmastonmuutos ja ylipäänsä yhteiskunnallisiin asioihin liittyvät asiat ovat monissa yrityksissä pinnalla, ja yrityksissä on aitoa halua tehdä muutoksia. Suurien massojen aktivoiminen on se tärkein homma. Asiat pitää kommunikoida ja tarjoilla ihmisille ymmärrettävällä tavalla, sillä ihmiset eivät ehdi ajatella ja toteuttaa monimutkaisia juttuja arkikiireidensä keskellä. Ehkä monissa yrityksissä vastuullisuusraporttien takaa voisi tulla vieläkin yksinkertaisemmilla teoilla ja entistä nopeammin ulos. Markkinoijien ja tekijöiden on syytä olla ilmastonmuutoksen kanssa korostetun läpinäkyviä, aitoja ja vilpittömiä.”

Ale Lauraéus

358, luova johtaja

”Julkaistu ilmastoraportti ei ole saanut yrityksiä heräämään, vaan herääminen on tapahtunut jo aiemmin. Sen sijaan raportti on tehnyt asiasta ykköspuheenaiheen. Nyt on jo nähtävissä, että ilmastonmuutoksesta on tulossa uusi joulu ja vastuullisuusviestinnästä uusi #metoo. Ilmastotalkoista poisjäämisen aiheuttama maineriski alkaa kasvaa liian suureksi ja jokaisen brändin ”täytyy” olla ilmastonmuutoksen vastaisessa sponsoroinnissa ja menossa mukana tavalla tai toisella. Jos asia jää yrityksillä vain ohjelmasponsoroinnin tai markkinointiviestinnän asteelle, on odotettavissa ongelmia. Ihmiset odottavat yrityksiltä konkreettisia ja aitoja tekoja, eikä logon muuttamista vihreäksi. Muutoin vastassa on anti-fanien armoton some-hyökkäys.”

Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo. | Kuva: handout

Miska Rajasuo

Bob the Robot, toimitusjohtaja

Enemmän ilmastonmuutoksesta ja markkinoinnista uudessa Markkinointi & Mainonta -lehdessä (21/2018).

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö