Kauppa

Aleksi Ylä-Anttila 24.2.2017 07:01

Keskon uusi markkinointijohtaja: "Vahvoja brändejä eivät hetkauta pienet muutokset"

Tiina Somerpuro
Keskon päivittäistavarakaupan markkinointijohtaja Mia Ropponen haluaa saada asiat nopeasti ratkaistua ja päätökseen. "Olen aika hektinen ihminen", Ropponen summaa.

Viime vuoden syyskuussa Keskon päivittäistavarakaupan markkinointijohtajana aloittanut Mia Ropponen on profiloitu monta kertaa. Tulos on aina sama. Hän on motivoiva johtaja.

Keskon markkinointijohtaja Mia Ropponen tunnistaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa.

"Olen aika hektinen ihminen. Kärsivällisyys odottaa ei ole kauhean korkealla. Pyrin siihen, että asiat saadaan nopeasti ratkaistua ja päätökseen. Sitten mennään eteenpäin. Toteutetaan ja tehdään. Samalla yritän saada ihmiset mukaan tekemään asioita", Ropponen luonnehtii.

Profilointien perusteella Ropponen on nimenomaan motivoiva johtaja. Vaikka hän tunnistaa hektisyyden osaksi omaa persoonaansa, kolikolla on toinenkin puoli.

"Yritän peräänkuuluttaa pitkä­jännitteisyyttä kaikessa tekemisessä. Tehdään selkeät valinnat siitä, mitä olemme ja mitä emme ole. Sitten pitkälinjaisesti pysytään niissä valinnoissa ja pidetään niistä kiinni. Tällainen organisaatio lähtee helposti reagoimaan ulkoa tuleviin muutoksiin, ja silloin oma linja unohtuu", Ropponen arvioi.

Ropposen mielestä päivittäistavarakaupan alan markkinoinnissa on silloin tällöin tehty päätöksiä tuuliviirimäisesti. Toisin sanoen on reagoitu väärällä tavalla liian nopeasti. Nopea reagointikyky ei merkitse samaa kuin hätiköiminen.

"Suomessa on tehty hyviä ja vahvoja brändejä todella pitkäaikaisesti. Meillä on Fazer, Paulig ja Fiskars, jotka ovat todella pitkäjänteisesti rakentaneet omia brändejään. Ne ovat tunnettuja, ne ovat vahvoja. Niitä eivät hetkauta pienet muutokset markkinoilla", Ropponen kiteyttää.

Suomessa on siis brändiosaamista. Se ei vain aina johda vahvan brändin syntymiseen. Yksi syy tähän saattaa Ropposen arvion mukaan olla se, että brändiajattelu ei ole levinnyt yrityksen sisällä kaikille tasoille.

"Brändi ja markkinointi ovat kyllä kulkeneet käsi kädessä. Mutta se, että brändi vaikuttaisi koko yhtiöön ja kaikkien ihmisten tekemiseen siellä, 
ei ole toteutunut. Siellä on ehkä parantamisen varaa."

Lue koko artikkeli tuoreesta Markkinointi&Mainonta-lehdestä.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Brändien arvostus 2018

11.12.2018 08:02

Suomalaiset arvostavat Iskua ja Askoa

Myös huonekaluliikebrändien arvostusta selvittänyt M&M:n ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2018 -tutkimus julkaistiin lokakuussa.