Sosiaalinen media

Sanna Pekkonen 20.4. 07:58

Kestääkö datasi päivänvalon? Facebook-kohu avaa keskustelun datavetoisen markkinoinnin eettisyydestä – "On ollut aika villi länsi"

Tiina Haavistola

Facebook-kohu ei ole hätkähdyttänyt suomalaisia mainostajia, mutta viimeistään nyt on aika herätä huolehtimaan, mistä omassa markkinoinnissa käytettävä data on peräisin.

Ensimmäiset mainostajat ja julkisuudenhenkilöt ilmoittivat jättävänsä Facebookin heti Cambridge Analytica -kohun ryöpsähdettyä julki, mutta suomalaiset mainostajat ovat toistaiseksi seurailleet sivusta somejätin kärvistelyä julkisuudessa.

”Emme toistaiseksi ole tehneet muutoksia mainospanostuksiimme Facebookissa. Suurena mainostajana bränditurvallisuus on meille yksi tärkeimmistä kriteereistä tehdessämme valintoja erilaisten digitaalisten mediakanavien välillä. Facebookissa emme ole kohdanneet bränditurvallisuutta uhkaavia tekijöitä”, sanoo Valion digitaalisen markkinoinnin päällikkö Pekka Rantamoijanen.

Samoilla linjoilla on ollut Kesko. Yhtiön datavetoisesta markkinoinnista vastaavan johtajan Outi Nylundin mukaan markkinoinnin mediavalinnat tehdään sen perusteella, missä ihmiset viettävät aikaansa.

Julkisuudessa Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on antanut ymmärtää, että kohulla on ollut jonkinlaisia vaikutuksia palvelun suosioon, vaikkakaan muutokset käyttäjämäärissä eivät ole olleet hänen mukaansa dramaattisia. Lisää tietoa pitäisi tulla huhtikuun lopulla, kun Facebook julkistaa vuoden ensimmäisen osavuosikatsauksensa.

Vaikka somen jättiläisen asema ei järkkyisi, sosiaalisen median asiantuntijat uskovat, että datavetoisen markkinoinnin eettisyys nousee yhä tärkeämmäksi aiheeksi.

Sosiaalisen median asiantuntijatoimisto Kurion strategiajohtajan Elli Tuomisen mielestä datasta on tähän asti keskusteltu siitä näkökulmasta, että kaikissa kanavissa tapahtuva jatkuva kohdentaminen on markkinoinnin tulevaisuus.

"Tuo keskustelu saa nyt uusia sävyjä. Uusiin trendeihin hypätään aina molemmat jalat edellä, ja sitten tulee jotain, joka vetää maan pinnalle", sanoo Tuominen.

Keskustelulle datavetoisen markkinoinnin eettisyydestä on jo aikakin mediatalo Allerin markkinointipalvelujen johtajan Juho Jokisen mielestä. Jokinen on myös sosiaalisen median toimiston Dinglen perustaja.

"Olen iloinen, että tämä kohu tuli julki, koska datan käyttö ja myynti on ollut aika villi länsi", Jokinen sanoo.

Jokisen mukaan Suomessakin on kaupan monenlaisia kohderyhmiä, joiden alkuperä on epäselvä. Siksi mainostajan pitäisi olla kiinnostunut siitä, millaiseen dataan oman mainonnan kohdentaminen perustuu.

Myös Tuomisen mielestä mainostajien on tärkeää ottaa nykyistä paremmin selvää, mistä mainonnan kohdentamiseen käytetty data tulee.

"Sen on oltava päivänvalon kestävää", Tuominen toteaa.

Tuominen myös muistuttaa, että hyperkohdennettu mainonta voidaan ottaa nyt aiempaa varautuneemmin vastaan.

Mitä suomalaisen markkinoijan pitäisi ajatella Facebookin ahdingosta? Lisää aiheesta Markkinointi & Mainonta -lehdessä (8/2018).

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö