Markkinointiviestintä

Aleksi Ylä-Anttila 14.1. 08:30

Kuluttajat odottavat mainostajilta rohkeutta: "Olennaista on, että tekeminen on aitoa"

”Markkinajohtajat ovat perinteisesti varovaisempia myös Suomessa, sillä vaikuttava mainonta jakaa tutkitusti mielipiteitä", arvioi Bob the Robotin luova johtaja Anu Igoni.

Vahva positio oikeuttaa rohkeat kannaotot markkinoinnissa ja mainonnassa.

Viestintätoimistoketju Edelmanin syksyllä julkaiseman tutkimusraportin mukaan yli 70 prosenttia kuluttajista odottaa brändeiltä kantaa ottavuutta. Ihmiset kokevat, että brändit pystyvät aidosti vaikuttamaan asioihin.

TBWA\Helsingin luovan johtajan Jyrki Poutasen mielestä isojen brändien onkin äärimäisen tärkeää olla ajassa kiinni ja reagoida maailman asioihin, sillä se on yksi parhaista erottumisen keinoista markkinointiviestinnässä.

Jyrki Poutanen arvioi, että rohkeus yleensä palkitaan, myös markkinointiviestinnässä. | Kuva: TBWA\Helsinki

 

"Näkisin, että rohkeat kannanotot ja maailman tilanteeseen puuttuminen puhuttelevat niin isoja massoja, että mahdollisilla soraäänillä ei ole juuri merkitystä. Uskon siihen, että rohkeus paitsi huomataan, yleensä myös palkitaan", sanoo Poutanen.

Bob the Robotin luova johtaja Anu Igoni huomauttaa, että tänä päivänä kaikki joutuvat varautumaan dialogiin ja kritiikkiin. Kukaan ei voi olla varma, mikä asia seuraavaksi päätyy tikunnokkaan.

Igonin näkemyksen mukaan vahva ja rohkea brändin positiointi oikeuttaa rohkeat kannanotot brändille. Brändien pitäisi Igonin mielestä positioida itseään Suomessa rohkeammin.

"Meidän on helpompi hyväksyä Niken ja Colin Kaepernickin mainos, koska tunnistamme sen Niken mainokseksi. Viesti ei ole ristiriidassa sen kanssa, millaiseksi brändiksi Nike on itsensä asemoinut. Mitä vahvempi brändin positio on, sen helpompi niiden on tehdä rohkeita tekoja yrityksen koosta riippumatta."

Kalevala Korun brändi- ja designjohtaja Maria Uunila sekä Fazer Makeisten markkinointijohtaja Risto Kalsta ovat samaa mieltä.

"Jos pystyy ottamaan kantaa siten, että kannanotto on luontainen osa sitä, minkälainen rooli brändillä on ihmisten elämässä, kyseessä on paras mahdollinen vaikuttamisen keino", Kalsta sanoo.

Maria Uunilan mielestä on brändin kannalta parempi tehdä astetta rohkeampaa markkinointiviestintää kuin tehdä kaikkia miellyttäviä kädenlämpöisiä toteutuksia. On parempi jakaa mielipiteitä kuin olla herättämättä niitä lainkaan.

Maria Uunila toimii Kalevala Korun brändi- ja designjohtajana. | Kuva: Karoliina Vuorenmäki

 

"Olennaista on myös, että tekeminen on aitoa. Nostetaan siis arvopohjaan nojaten rohkeammin esille, mikä on brändin tarkoitus, sen olemassaolon oikeutus", Uunila toteaa.

Lue lisää rohkeudesta markkinointiviestinnässä Markkinointi & Mainonta -lehdestä 1/2019.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.