Henkilö

Maarit Alkula 22.3. 08:31

Kuusamon Juustosta Avidlyyn siirtynyt Jyrki Vaittinen: Menestyvät yhtiöt voisivat ottaa oppia kriisiyhtiöiden johtamisesta

Petteri Paalasmaa
Kuusamon Juuston toimitusjohtajana ollessaan Jyrki Vaittinen taittoi kerran matkan Helsingistä Kuusamoon polkupyörällä. "Uskon, että johdon heittäytyminen tekoihin on varsinkin pk-yrityksille mahdollisuus, jota voisi hyödyntää paljon nykyistä enemmän”, hän sanoo.

Avidlyn uusi toimitusjohtaja Jyrki Vaittinen johti Kuusamon Juuston kriisistä kasvuun. Hänen mielestään etenkin pienissä ja keskisuurissa yrityksissä kannattaa uskaltaa heittäytyä tekoihin.

Markkinointitoimisto Avidlyn toimitusjohtajana vuoden alussa aloittanut Jyrki Vaittinen sanoo, että menestyvät yhtiöt voisivat ottaa oppia kriisiyhtiöiden johtamisesta.

”Kun pakon edessä on tehtävä asioita pienillä resursseilla ja nopeasti, silloin niitä tapahtuu.”

Kun Vaittisesta pari vuotta sitten tuli Kuusamon Juuston toimitusjohtaja, yhtiö oli kriisissä. Sitä pelastamaan haettiin markkinointitaustaista toimitusjohtajaa, ja Vaittinen tarttui tilaisuuteen.

”Ajattelin, että minulla on siinä vain voitettavaa ja opittavaa.”

Käänne kriisistä kasvuun oli nopea. Niin nopea, että loppuvuodesta 2017 Kuusamon Juustolta uhkasi loppua maito, sillä vuoden ostokiintiö oli loppumassa eikä omien tuottajien maito riittänyt. Yrityksen piti antaa henkilöstölle lomautusvaroitus.

”Meillä oli oikeasti mennyt hyvin, mutta jos olisimme viestineet lomautusvaroituksesta, se olisi luultavasti tulkittu niin, ettei rahaa ole ja maidon loppuminen on vain tekosyy. Emme viestineetkään ulospäin lomautuksista, vaan siitä, miten tulevaisuudessa voisimme välttää maidon loppumisen.”

Vaittinen kirjoitti paikallislehden yleisönosastolle ja lupasi lähteä tehtaan vanhalla Peugeotilla kahvipullat mukanaan vierailemaan mille tahansa tilalle, jolla haluttaisiin ryhtyä toimittamaan maitoa Kuusamoon.

”Vaikeassa tilanteessa käänsimme viestin positiiviseksi ratkaisun hakemiseksi. Kukaan ei nostanut lomautuksia esiin, eikä niitä lopulta tullut, sillä saimme tarvittavan maidon.”

Avidlyyn Vaittinen siirtyi viime lokakuussa ensin operatiiviseksi johtajaksi ja vuodenvaihteessa toimitusjohtajaksi.

Ennen Kuusamon Juustoa Mandatum Lifen, Danonen, McDonald'sin ja Fazer Makeisten palveluksessa työskennellyt Vaittinen on tuonut mainostoimistoon mukanaan asiakkaan näkökulmaa useista erilaisista yrityksistä.

Johtajana hän pyrkii olemaan helposti lähestyttävä ja antamaan tilaa muille.

"Uskon, että monesti muut tietävät paremmin kuin minä ja minun tehtäväni on tukea heitä ja seistä heidän päätöstensä takana. Tehtäväni on huolehtia siitä, että ihmiset ymmärtävät strategian, jotta he osaavat tehdä itse päätöksiä sen mukaisesti."

Lue koko haastattelu Markkinointi & Mainonta -lehdestä 6/2019.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.