Kirjeenvaihtajaraportti

Senja Larsen, San Francisco 18.11.2016 07:01

Liikkeitäsi seurataan älypuhelimella - M&M selvitti markkinoinnin kuumat aiheet maailmalla

Yhdysvalloissa markkinoinnin kuuma puheenaihe on nyt digitaalisen ja fyysisen maailman yhteen sulautuminen. Alma Talentin kirjeenvaihtajat kertovat tuoreessa M&M:ssä markkinointialan kuulumiset maailmalta.

Vuonna 2018 digimainonnan budjetit ohittavat perinteiseen mainontaan käytettävän rahamäärän Yhdysvalloissa.

Kun pysähdyt näpelöimään sinistä takkia kaupassa, saattaa eteesi seuraavaksi ilmaantua samaa palttoota kauppaava digimainos Facebookissa.

Yhdysvalloissa kuuma puheenaihe on digitaalisen ja fyysisen maailman yhteen sulautuminen. Kuluttajien liikkeitä voi älypuhelinten avulla seurata yhä tarkemmin.

Kohta erilaiset sensorit peittävät maailman. Tietoja kuluttajien sijainnista kerääviä majakoita on jo miljoonia ja niiden määrä lisääntyy räjähdysmäisesti. Kun mobiililaitetta kantava kuluttaja saapuu majakan kantaman alueelle, se vastaanottaa tunnisteen, jonka avulla voidaan tarjota sijaintiin liittyvää sisältöä ja mainontaa.

Vuonna 2018 digimainonnan budjetit ohittavat perinteiseen mainontaan käytettävän rahamäärän Yhdysvalloissa.Vielä muutama vuosi sitten digikenttä oli pirstaleinen. Nyt jäljellä ovat käytännössä enää vain Facebook ja Google.

Kuluttajien medialukutaito on kasvanut, bannerit ohitetaan ja mainokset sekä tuotteet sulautuvat sisältöihin. Yhteisön hoitamisesta on tullut tärkeä osa asiakasvuorovaikutusta.

Markkinointi tapahtuu yhä enemmän julkkisten ja sisällöntuottajien kautta. Vaikuttajia ei joudu lähestymään yksi kerrallaan, sillä välikätenä on yhteydenpitoa hoitavia yrityksiä. Kim Kardashianin kaltaiset julkkikset suosittelevat kaverilliseen tapaan jatkuvalla syötöllä tuotteita ja palveluita someprofiileissaan.

Yhdysvallat on 181 miljardin dollarin vuosibudjetilla maailman suurin mainosrahan käyttäjä. Kakkostilaa pitävä Kiina ei ole 47 vuosittaisella miljardillaan edes lähellä.

Yritykset Yhdysvalloissa käyttävät yleisesti yli kymmenen prosenttia kuluistaan markkinointiin. Moni kasvuyritys tykittää menemään vieläkin suuremmilla kertoimilla. Esimerkiksi markkinoinnin ja analytiikan suuryhtiö Salesforce laittaa palamaan kokonaista 53 prosenttia.

Tutustu Alma Talentin kirjeenvaihtajien raporttiin kokonaisuudessaan tuoreimmassa Markkinointi&Mainonta-lehdessä 20/2016.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö