Media

Laura Kukkonen 14.12.2018 09:16

Mainoksen koolla on väliä mobiilissa – "Ei pidä ajatella, että täytyisi tehdä vain yksinkertaista ja kevyttä aineistoa"

Karoliina Vuorenmäki
Mediatalot kehittävät mainosratkaisuja niin lukijoiden kuin mainostajien hyöty mielessä, sanoo Johanna Vartiainen.

Laadukas mainonta takaa myös hyvän käyttäjäkokemuksen digilaitteissa, sanoo Alma Median digimainonnan palvelu- ja kehitysjohtaja Johanna Vartiainen.

Oivaltavuuden ja oikein sijoiteltujen mainosten lisäksi aineistojen tekninen laatu on tärkeä osa digi- ja mobiilikampanjan onnistumista.

Julkaisijan näkökulmasta teknisen laadun kehittämisen tavoitteena on ensisijaisesti parantaa palvelun käyttäjäkokemusta. Tekninen laatu vaikuttaa myös mainonnan näkyvyyteen.

”Digiympäristössä mainosaineistojen pitää olla rakennettu teknisesti oikein, jotta mainos oikeasti näkyy käyttäjälle”, mediayhtiö Alma Median digimainonnan palvelu- ja kehitysjohtaja Johanna Vartiainen sanoo.

Ensinnäkin huomio tulee kiinnittää mainosaineiston kokoon. Liian suuri aineisto hidastaa latautumista ja haittaa käyttäjäkokemusta. Vartiaisen mukaan koon merkitys kasvaa erityisesti mobiiliympäristössä, jossa jo 60 prosenttia Alma Median sisältöjen kulutuksesta tapahtuu.

”Suurin osa mainosinvestoinneista tehdään edelleen desktop-mainontaan. Mitä enemmän siirrytään mobiiliin, sitä enemmän törmää siihen, ettei aineistoja ole optimoitu teknisesti oikein.”

Aineiston kokoon vaikuttavat muun muassa käytettävät fonttikirjastot, konversioseurannan laajuus ja animaatiot. Latautumisnopeuteen vaikuttavat myös käyttäjän laite ja verkkoyhteys, mutta niiden puutteille mediatalo tai mainostaja ei voi mitään.

”On tilanteita, joissa aineistot ovat yksinkertaisesti niin suuria, ettemme voi ottaa niitä mobiiliin, koska ne hidastavat käyttäjän laitetta ja palvelun käyttöä merkittävästi. Tällöin annamme konkreettisia ohjeistuksia siihen, miten aineistoja voi optimoida.”

Laitteiden taakkaa on mahdollista keventää ilman, että luopuu vuorovaikutteisuudesta tai liikkuvasta kuvasta. Vartiaisen mukaan premium-mediatalot konsultoivat ja opastavat mainostajia teknisiin ominaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä.

”Rich media -ratkaisut pitää toteuttaa niin, että ensin käyttäjälle latautuvat mainosviestin näkökulmasta relevantit elementit mahdollisimman nopeasti ja myöhemmin animoinnit tai videot. Ei pidä ajatella, että täytyisi tehdä vain yksinkertaista ja kevyttä aineistoa.”

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.

Lue lisää mainonnan ja mediatilan laadusta uudesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 22/2018.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö