Media

Ville Perttula 12.3. 08:40

Mediaseuranta-ala kasvaa kumppanuuksien avulla – "Meidän kaltaiset toimijat eivät määrää, mihin suuntaan asiat alalla kehittyvät"

Martin Illman

Meltwaterin Martin Illmanin mukaan mediaseurantayritykset pyrkivät kasvamaan kumppanuuksien kautta.

Perinteinen mediaseuranta ei enää riitä kasvun takeeksi mediaseuranta- ja analyysialan yrityksille, koska niiden asiakkaiden tiedontarpeet ovat kasvaneet. Palvelujen täytyy olla entistä monipuolisempia ja tiedonhankinnan erikoistuneempaa.

Mediaseurantayritys Meltwaterin pohjoismaista Executive Alerts -yksikköä vetävän Martin Illman kertoo, että yhtiö pitää yllä kilpailukykyään yritysostojen avulla.

”Yrityksellä pitää olla hyvä kansainvälinen lähdekanta, koska yritykset toimivat maailmanlaajuisesti”, Illman arvioi.

Yhteiskumppanuudet tuovat mediaseurantayrityksille kilpailuetua. Mediaseuranta-alan yritykset tarvitsevat mediakumppaneita, jotta ne saavat asiakkaille tarpeellisen tiedon maksumuurien takaa ja printtilehdistä.

Meltwaterin Illmanin mukaan on yleistä, että monet yritykset suojelevat itse keräämäänsä dataa. Alaa monimutkaistaa Googlen ja Facebookin kaltaisten yritysten paisuminen kaikille yrityselämän osa-alueille.

”Meidän kaltaiset toimijat eivät määrää, mihin suuntaan asiat alalla kehittyvät. Tarvitaan yhteistyötä ja kumppanuuksia esimerkiksi mediatalojen ja sosiaalisen median toimijoiden kanssa, jotta asiakkaamme saavat parhaan mahdollisen lopputuotteen", Illman kertoo.

Tiedon analysointiin erikoistuneen M-Brainin toimitusjohtajan ja hallituksen puheenjohtajan Kim Nybergin mukaan yritykset yhdistelevät erityyppistä tietoa ja muodostavat niistä kokonaisuuksia, joita asiakkaat tarvitsevat.

M-Brainin toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Kim Nyberg ei pidä toimistoaan mainos- ja viestintätoimistojen kilpailijoina. | Kuva: Antti Nikkanen

"Toisaalta asiantuntijaostajat haluavat syvällisempää tietoa omasta toimialasta ja toisaalta johto tarvitsee laajempaa kokonaiskuvaa toimintaympäristöstä", Nyberg sanoo.

Fuusioaalto on pyyhkäissyt myös mediaseurannassa. Esimerkiksi yhdysvaltalainen medianäkyvyyden hallintaan, mediatietoon ja viestintäpalveluihin erikoistunut Cision osti brittiläisen Gorkanan vuonna 2015. Kauppa herätti ennen toteutumistaan keskustelua liian ison markkinavallan valumisesta yhdelle yritykselle. Britannian viranomaiset jarruttivat kaupan syntymistä pariin otteeseen.

Nyberg uskoo, että isot toimijat jatkavat kasvamistaan. Isot toimijat ostavat lisää yhtiöitä, mutta ostoja tekevien yritysten määrä ei enää kasva. M-Brain osti viime vuonna norjalaisen mediaseurantayrityksen Opoint Holdingin ja vuonna 2014 markkinatietoyritys Global Intelligence Alliance Groupin.

Lue juttu kokonaisuudessaan uudesta Markkinointi & Mainonnasta (5/2018).

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö